tisdag, oktober 24, 2006

Låtar i mitt liv...5

Run like hell. Upptäckte Pink Floyd ganska så sent i mitt liv. Visst kände man till dem. Man hade ju hört talas om dem. The Wall och allt vad skivorna hette. Men för mig så var de dinosaurier. Otidsenliga monsterödlor som lika gärna kunde vara utdöda. Men så hamnade jag på en fest. Otippat eller? Eftersom jag var påverkad bortom flyttbarhetens gräns. Dvs...jag kunde inte ens gå. Så satt jag still och väntade på att benen skulle bära, eller jag somna. Vilket som nu skulle komma först och rädda mig, mina öron och mentala hälsa. Ju mer klockan hade skenat iväg, desto mer proggmusik strömmade från stereon och jag ville bara dö...då kom min räddning. Storebror till han som hade festen kom hem och tog över stereon. Genast så åkte Afzelius och Wiehe bort och fram kom Pink Floyd. Jävlar tänkte jag...från ett helvete till ett annat. Det var det ena plågsamma gitarrsolot efter det andra och gnällig sång. Och då, precis när jag trodde att min hjärna skulle implodera och sluta fungera, då hörde jag den...Run like hell...med en volym som hotade att spränga rutor och trumhinnor hos oss som var där. Med en bas som kändes som om den slet i varenda nerv i kroppen. Det var ju så här Pink Floyd skulle avlyssnas. Grymt hög volym och en sjuhelvetes basgång. Efteråt har jag faktiskt sett Pink Floyd tre gånger live. Bl.a. 1995 på Ullevi...vilket var senaste gången.

Dagens låt är Free speech for the dumb med Discharge.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är inget stort Pink Floyd fan, men kan hålla med om "Run like hell". Har aldrig sett dem live tyvärr.

Läs mer på:
http://carlhellberg.blogg.se

14:29  
Anonymous Anonym said...

Hallå i burken!!!
Ja, det är ju så de ska njutas... högt och gärna när man e "comfortably numb"...(tolkas fritt)... Gör ju inte saken sämre att de har en bra ljusshow på spelningar.
Ha de ! / Micke

http://kalsongmannen.sprayblog.se/

18:02  
Anonymous Anonym said...

Pink Floyd måste vara ett av de banden i musikhistorien som genomgått den största kvalitetsförsämringen. De hade ju något lysande på gång i början, nu är det bara symfonisk smet som luktar unket 80-tals...

10:50  
Blogger mumrik said...

carl hellberg: PF live är nåt av det mäktigaste i musikväg man nog får uppleva idag. Vill minnas att under konserten 1995 på Ullevi, så var all flygtrafik över området förbjuden, pga den maffiga lasershowen. Sånt säger n del. :)

micke: Ahhh...comfortably numb har man ju varit en gång eller två... ;) Och som den gode Kalle P Dal skulle uttryckt det angående volymen...OBS! Avlyssnas på full patte... :))

christopher: Jag håller inte riktigt med där. Symfoniskt tycker jag inte att det blivit, men en aning spejsad har musiken blivit. Men tappar man Syd Barret och sedan Roger Waters...sånt går inte obemärkt förbi. Sen är faktiskt inte David Gilmour så jäkla dålig på att knåpa ihop musik heller.

Måste nog säga att det finns några andra artister som man kan säga har gjort helt horribla djupdykningar jämfört med tidigare material. :)

22:07  
Anonymous Anonym said...

"Måste nog säga att det finns några andra artister som man kan säga har gjort helt horribla djupdykningar jämfört med tidigare material. :) "
Kolla bara dyket Bad Religion gjorde den gången på 90-talet, när de blev mainstream-kända pga bl.a. statiska Bobby schayer på trummor. E ju (helt) kass! Pete Finestone och den senare Mr.Wackerman får ju musiken att leva igen...

Gött ska ni ha de!! / Micke

22:18  
Anonymous Anonym said...

Nope. Håller inte med. Gubbpop. Fyyyyy :D

12:24  
Anonymous Anonym said...

dom är GRYMMA!!!! madam mim simsalabim

12:09  
Blogger mumrik said...

micke: japp, direkt de hamnade på det stora skivbolaget och Mr. Brett hoppade av, så sjönk deras kvalisort. Men väl tebax på Epitaph och med Mr. Brett tebax på gitarr, så blev det en tydlig kvalisortökning.

christopher: Näe...du har lyssnat för mycket på country... :D

madam: Visst är de...i sina bästa stunder så är de helt lysande. Mäktigt är en underdrift. :)

13:33  

Skicka en kommentar

<< Home