fredag, oktober 20, 2006

Låtar i mitt liv...7

Iron maiden. Tro det eller ej, men jag hörde den låten på 'Rakt över disk med Clabbe' Att den gubben skulle spela lite NWOBHM där var rätt otippat. Köpte efter lite detektivarbete EP:n The Soundhouse tapes där denna låt finns med. Detta tidiga Iron maiden var betydligt råare och kraftfullare än senare upplagor. Inget ont i de senare konstellationerna, men nog fan var det råare när Paul Di'Anno sjöng. Han var verkligen ingen sångare i Bruce Dickinsons klass, men ett härligt riv i rösten hade han. Inspelningen här är lite mer rå än den versionen som finns på albumet Iron Maiden. Den här versionen har ett mycket långsammare tempo och låter som om den sackar efter ibland. Men det visar bara på den råa kraft och energi som Iron Maiden hade i början av sin karriär. Och tro mig, det är ett äkta ex av skivan jag har.

Dagens låt är Halloween med Misfits.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med helt. Tidigaste Maiden håller ännu när man dricker bira med polarna. Något som t.ex. inte gäller för Seventh som och efterföljande tråkplattor...

16:39  
Blogger mumrik said...

Prexis! Tidiga maiden var mycket ösigare och prexis som du säger...det gick att dricka pilsner till det och bara vråla med på valda stycken... :)

21:21  
Anonymous Anonym said...

Det är ju de tidiga skivorna som är bra...
Jag är Iron maiden -fan ut i fingerspetsarna men har faktiskt inte köpt skivorna som kom ut i slutet på nittiotalet..
Jag köpte den senaste men har inte hunnit "lyssna" in den än...

Ser sååå fram i emot konserten..Och hoppas att de bara spelar gamla godingar...

/Cian

09:17  
Anonymous Anonym said...

iiiron e grymt kul ibland.. lite nostalgi minsann.. hoppas du mår fina fisken och int jobber ihjäl dig tötnosen!!!!

12:11  
Blogger mumrik said...

madam: De är helt ok...speciellt tidiga maiden...där öser det ordentligt. :) Jag mår allt som jag förtjänar...och jag jobbar kanske inte ihjäl mig, men lite slitigt är det nog ändå...sötis... :)

13:35  

Skicka en kommentar

<< Home