måndag, oktober 30, 2006

Låtar i mitt liv...4

Sweet home Chicago. Hamnade i en svår bluessvacka under några år pga denna låt. Det var väl egentligen Blues brothers fel. Hade visserligen sett filmen flera år tidigare, men inte riktigt fastnat för musiken. Mer att det var en kul film. När jag sedan återsåg filmen på video så kändes musiken helt plötsligt rätt. Efter att ha letat ett tag, minns att detta var innan Internet ens var etablerat för privatpersoner, så det blev skivkataloger och sökningar på bibliotek och kunniga bluesälskare. Tack vare en arbetskamrat som var en älskare av blues, som jag varken innan eller efter ens mött maken till, hittade jag rätt. Robert Johnson. The king of delta blues. Hade skrivit den här låten och då var jag ju tvungen att höra mer från denna gubbe. 27 år blev han bara och 29 låtar spelade han in åt eftervärlden, men såna låtar det var. Sweet home Chicago lockar fortfarande fram bluesdemonen inom mig och är den mest betydelsefulla blueslåten för mig. Eftersom den fick mig att upptäcka en helt ny musikgenre som jag nog inte skulle upptäckt annars.

Dagens låt är Kind hearted woman blues med Robert Johnson.