måndag, april 17, 2006

Skitiga minnen

Jag och flickorna satt och pratade barndomsminnen igår. Deras barndom, inte min. För så långt bak sträcker sig inte mitt minne. Vi pratade om saker de gjort och sagt under sin uppväxt. Sånt som egentligen tänkts rätt, men sedan blivit fel ändå. Som den gången då äldste tösen tyckte att det luktade dåligt från lillasysters rumpa. Vad gör en händig, klurig och framförallt påhittig tjej då? Jo, i stället för att resa sig upp och lämna vardagsrummet, springa upp för trappan till pappa som håller på och delar av ett rum till två mindre rum för flickorna. Så tar hon helt enkelt och kollar upp om det fanns nåt i blöjan, vilket det fanns. Tar av henne blöjan, det är ju inte så svårt med de där små tejpbitarna. Nu var det ju så pass mycket i blöjan och dessutom så luktade den tydligen illa, så man ville vara så långt från den som möjligt. Vad gör en liten 3 åring då? Jo, man släpar den efter sig. Hela vägen upp till pappa på övervåningen.

När hon kommer upp till mig, så är blöjan i stort sett tom. Vilket fick mig att nästan börja gråta. Det var bara att se till så att vi inte trampade i blöjspåret på vägen ner. Där jag fick tagit fatt i yngste tösen. Tvättat ren henne där bak och satt på en ny blöja. Sen fick jag placerat dem i vardagsrummet igen. Ta fram mopp och trasor. Tvättat av hela vardagsrummet och sedan hela vägen upp, följandes blöjspåret. Flera omgångar med vattenbyten gjordes också. Det slutade med att jag tvättat golven i hela huset utom källaren, när jag ändå höll på. Detta var klart bara minutrar innan deras mamma kom hem och jag sjunkit ner på vardagsrumsgolvet tillsammans med flickorna. Hon tittade till oss och sa, 'om du nu ändå inte håller på med väggen, så kunde du åtminstone hjälpa till och städa'. Jag skrattade och äldste tösen skrattade.

Dagens låt är Life Sucks (And So Do You) med Screeching Weasel.


9 Comments:

Anonymous Anonym said...

hihihi svårt att låta bli att le vid ett sånt minne men nog inte så roligt i verkligheten.
Jag tror jag är förskonad från såna hyss,min son var exemplarisk under sin uppväxt förrutom då han höll i skeden själv o slog i tallriken så hela köket blev prickigt,ungefär som IKEA kökskampanj-reklamen ;)

11:44  
Blogger mumrik said...

flingan: Hade hon kommit hem och sett det, så hade hon blivit arg för det. När jag tänker efter, så blev hon ofta arg för saker som jag gjorde, eller inte gjorde. Men arg blev hon ofta, det blir hon fortfarande, men oftast inte på mig. Inte så att jag märker det iaf. :)

garbozita: Just när det hände, så kunde jag nog hålla mig för skratt. Men sen när jag städat klart och satt mig med töserna, så hade jag redan börjat skratta åt det hela. :)

15:29  
Anonymous Anonym said...

Inte heller i vuxen ålder är det alltid ens goda gärningar uppskattas efter avsikten. Ibland bedöms ju resultatet och det är ju tyvärr sällan lika lysande.

16:09  
Anonymous Anonym said...

Har också "tråkiga" upplevelser med blöjor. När man ska byta kissblöja mitt i natten och lägger den använda på golvet så länge, det är ofelbart att det säger "klafs" under ena foten ibland...

19:04  
Blogger Unknown said...

Mmm gosigt.....

När de små liven fattar själva att man kan ta av sej blöjan och t.ex att den fastnar jättebra på väggen...då är det bara att tapetsera om

Hjälper inget klorin där inte...

:)

Hoppas du har haft en bra helg

Tjing

07:29  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår att du står vid morötterna och försöker hitta en ny fru!

21:19  
Blogger mumrik said...

uffe: Så sant så... :)

christopher: Har ju aldrig trampat i en blöja, men väl tappat en 'överfylld' kissblöja med följd att de där 'kristallerna' åkt omkring på golvet. och de är fan inte lätta att få upp. :

lillalisa: Uäck...en sån blöja vill man bara inte tappa... :) Egentligen så borde man gjort det. Skrivit ned ögonblicken för senare läsning. men det är så dags nu, när de bägge två nästan är tonåringar. :)

vilding: Hade faktiskt inga problem med att de tog av sig blöjorna själva. Men äldste tösen skulle ibland hjälpa till och byta blöja på lillasystern. :) Helgen har varit bra...

alis: Haha...njae...det är ju inte bara därför. :) (som dessutom slutat att leta bland grönsakerna...det varken såg eller lät bra...men jag låter det stå kvar)

08:24  
Anonymous Anonym said...

Jag dör av skratt och igenkännande! Har ju tjejer i samma åldrar. Den äldre vill ju bara väl och vara så stor och hjälpsam. Ack så fel det kan bli, ha ha... /pendelilska.sprayblog.se/

08:32  
Anonymous Anonym said...

av nån konstig anledning får det där mig att tänka på när jag för en massa år sedan klev upp en morgon och upptäckte att min lillasyster satt och lekte med sitt eget bajs -på mitt monopol! gissa om det bara var att slänga hela alltet sen!

11:28  

Skicka en kommentar

<< Home