söndag, april 09, 2006

Sunday, bloody Sunday

Usch, tvi och blä! Bara för att göra min yngsta dotter glad, och det är ju klart att man genomlider en hel del för att göra det, så gick jag till kyrkan idag. Lilltösen började i nåt som kallas miniorerna för några veckor sedan. Allt för att några kompisar till henne var med där. Idag skulle de sjunga i kyrkan och pappa skulle naturligtvis vara där och lyssna. Jag var lite sent ute, eftersom jag naturligtvis missbedömde tiden det tog att gå dit. Kommer in sist av alla i kyrkan och en tant började sträcka fram nån bok mot mig, men jag hann inte ta emot den, eller ens tacka nej, förrän hon tryckte boken mot sig och tog ett steg tillbaks. Ok, jag inser att mohikan i kyrkan inte är vanligt förekommande.

Barnen sjunger några sånger och det låter väl inte för hemskt åtminstone. Även om jag av personligt ideologiska skäl inte kan annat än må dåligt av texterna. Egentligen så har jag väl inget emot texterna. Man har ju lyssnat på både en och två texter där innehållet varit förljuget och påhittat. Nej, det som antagligen får det att vända sig i magen på mig är den där känslan att så pass många människor faktiskt tror på de här sakerna. Nog om det. Jag är ju i kyrkan för att lyssna på tösen.

Mellan sångpassen så pratar den kvinnliga prästen om påsk och jesus och annat som tydligen hör dit. Barnen får berätta vad de känner till om påskfirandet. Det berättas om att han var dum och blev uppskruvad på korset. Jag såg inte vems barn det var som sa så, men jag misstänker att pappan just nu inte har det så lätt i sitt umgänge med mamman. Det vet ju t.o.m jag, att skruvar inte var uppfunna då. Sen kom det, prästen ljög. Jag reagerade direkt, men sa inget. Det gjorde däremot min dotter. Som den duktiga elev hon är, sträcker hon upp handen och prästen som inte anade oråd, pekade på henne för att höra vad hon hade att säga.

Det kan vara intressant att veta vad prästen sa och som jag menar var en lögn. Hon står där och säger att påsken firas i hela Sverige, ja hela Europa. Faktiskt så firas påsken över hela jorden. Om man nu räknar bort 2/3 delar av jordens befolkning, så har hon rätt. Min dotter som sträckte upp handen frågade lite tveksamt om verkligen hela världen firade påsk. Gjorde verkligen muslimerna det. (Hon sa inte muslimerna, utan musslorna, men ja förstod ändå) Prästen log litet ansträngt och ändrade sig sedan till att hela den kristna världen firade påsk.

Dagens låt är Laholm tillhör mig med Svintask.


7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gaaah, vilka vedervärdiga saker man får genomlida för sina barn. Du förvandlades inte till aska när du gick in genom portarna i alla fall och det är ju bra att veta. Hur gamla är dina barn? I vilken ålder får de för sig att börja med såna saker? Så att jag är beredd menar jag...

16:33  
Anonymous Anonym said...

haha. duktig dotter du har som vågar sätta dit prällen! ^^ och förresten, vilken syn det måste ha varit för de andra i "församlingen" när du kom in. HAHA. jag föreställer mig hela scenariot och skrattar!

17:37  
Blogger Onesama said...

Jag misstänker att Bobobus inte lär vara välkommen i någon slags kyrkogrupp efter hennes lilla "demonstration" och det är helt OK med mig.

08:46  
Blogger mumrik said...

christopher: Ja, det är inte klokt vilka våndor man tvingas genomlida för sina barn. Hade man själv varit ett barn, så hade det troligen skapats ett trauma som skulle visat sig längre fram i livet. :) Mina telningar är 10 o 12 år gamla, så du har några år framför dig. :)

flingan: Ja, du. Antagligen så är hon precis likadan som i stort sett alla andra. Det 'existerar' inget annat än den egna religionen. Men jag överlevde, trots att jag insåg att jag nog kommer att utöka min kyrkonärvaro med inte mindre än 100% i år. Barnen slutar ju skolan också. :)

gothiqua: Tja, mina barn är som jag. Talar först och tänker eventuellt efter sedan. :)) Det var inte så många som såg när jag kom in, eftersom jag satte mig längst bak. Men sedan när det var slut så var det fler som såg mig. :)

onesama: Skall inte kristna vara förlåtande? Har ju sett det i en massa olika religionskrig och sammandrabbningar mellan olika kristna falanger. SÅ nog bör väl hon vara välkommen. Du skall se att den där revolten kommer av sig och hon blir en hängiven anhängare av profeten Bob, som förespråkar en tro på stenguden Allan. ;)

12:39  
Anonymous Anonym said...

nu har jag länkat till dig från min sida så du vet :)

12:57  
Anonymous Anonym said...

Jag tvingades oxå gå i både kyrkans barntimmar och i Filidelfiagruppen. Jag tyckte det var kul att leka med lera och äta äppelpaj. Det där med Gud och heliga anden var bara crap.

Nu går jag bara i kyrkan om det är absolut nödvändigt. Någon som döper sitt barn eller gifter sig. Jag tror på namngivning utan "Guds välsignelse" och även på att gifta sig borgerligt.

Så de så....

15:28  
Anonymous Anonym said...

Du kan vara en stolt far!

22:10  

Skicka en kommentar

<< Home