fredag, april 07, 2006

Jag minns den ljuva tiden...

Kommer ni inte ihåg den där ljuva tiden när man visste att det var en 'tomte' man såg och hörde om de gick på gatan, eller satt på en buss och pratade för sig själva? I dag så går var och varannan människa och pratar för sig själv, fast det anses normalt idag, eftersom de pratar i telefon.

Nu skall jag varken vara moralpredikant eller nån sorts bakåtsträvare. Men visst skulle det vara betydligt trevligare om man slapp att höra om nåns prostatabesvär när man sitter och försöker somna på bussen eller tåget. Och den där svampodlingen som nån Annika hade drabbats av och som jag till slut faktisk bad den samtalande personen att tänka på oss stackare som satt runt omkring henne i bussen. Det var inte nådigt vilken detaljerad beskrivning man fick där.

Sen har vi naturligtvis allt skvaller som tas upp med liv och lust. Precis som om de satt ensamma hemma och ingen som kan höra vad som sägs. Vill bara påpeka att om man har ett röstläge, strax under decibelnivån för en startande Ducati. Ja, då hörs man rätt bra.

Sen alla dessa ringsignaler. Nu har jag dessutom börjat fundera på om folk är riktiga nånstans? Först skulle man ju ha rignsignaler som hördes. Så att man kunde stila med att man faktiskt hade en mobiltelefon. Sen kom utvecklingen ikapp oss och man skulle ha en liten känd melodisnutt, som oftast var så dåligt gjord att man ändå inte kände igen vad det var som spelades. Sen kom 'polynesiska' signaler och alla skulle ha surroundljud på sina telefoner. Nu kände man igen låtarna som man hade som ringsignaler. I detta skede, så dyker det upp en massa roliga skämtsignaler. Vem minns inte med bävan den där 'crazy kid' signalen som fick en att bryta ihop innan de hade svarat. Ok, jag erkänner. Jag har haft en sån där rolig signal och har det fortfarande. Minerna på de omkringstående är underbara när nån ringer till mig. Det är en tjej som får orgasm...ljudligt. Det är min arbetstelefon som låter sån. Min privata är det ett annat ljud, ett helt unikt ljud som jag är ensam om i hela världen. Mina barn som skriker åt mig att jag skall svara i telefon.

Dagens låt är Pushed Too Far med Sick of It All.

10 Comments:

Blogger niinis said...

Vill börja med att tacka för all hjälp med min sida...

Haha...en orgasm-signal! Nog för att jag hört många olika men aldrig en sån!! Hur då? Man hör att det är orgasm och inte någon som har ont eller så?

FRÄCKT!!

Undra hur det skulle uppfattas om en tjej hade likadan?

10:39  
Blogger Unknown said...

*S*

Vad säjer arbetskollegerna om att det börjas stöna så fort nån ringer?

Själv så kör jag Das boot och har gjort så de senaste åren...

10:51  
Anonymous Anonym said...

Jag citerar min egen teori från ett liknande inlägg:
Fenomenet irritation över mobilprat på tåg handlar nog om att man inte hör vad personen i andra änden av luren säger. Hör man hela konversationen kan man välja att sålla bort den. Det är samma sak som att man inte kan låta bli att lyssna på människor som pratar extremt tystlåtet. Hjärnan är programmerad att lyssna och sen själv sortera informationen som väsentlig eller inte.

11:14  
Blogger Onesama said...

Undra varför det är socialt acceptabelt att prata högt i mobilen men inte att sjunga högt med mp3 spelaren? Är det verkligen så stor skillnad?

11:20  
Blogger mumrik said...

niinis: Så lite så. Bara roligt om man faktisk kan hjälpa nån. :) Det är en tjej som kör en riktig sån där show som Meg Ryan gör i filmen When Harry met Sally. Folk runt omkring brukar skruva besvärat på sig. :)

vilding: De har ju vant sig. Har haft den nåt år. :)

flingan: Egentligen så har jag inget emot folk som pratar i mobiler på bussar och tåg. Jag brukar somna rätt snart efter jag satt mig tillrätta. Men jag störs ibland av en del ilskna signaler däremot. Så jag har nog mer ont av själva ringandet.

christopher: Du kan delvis ha rätt där. Men av egen erfarenhet, så vet jag med mig att jag kan bli lite fundersam kring vad folk pratar om i sina telefoner på offentliga platser. Jag försöker alltid prata så kort som möjligt i telefon och absolut så 'sterilt' som möjligt om jag är på offentliga platser.

onesama: Där tar du upp nåt ja. Varför är det så? Om jag pratar högt i mobilen så säger ingen till. Men om jag skulle ha en MD/mp3/freestyle whatever och skulle börja sjunga med i mina favoritlåtar. Då kommer de att trampa ner varandra i sin strävan att få tyst på mig. Nu kan det bero på min abnormt dåliga sångröst... ;)

11:40  
Anonymous Anonym said...

Jag hatar att prata i mobilen på offentliga platser och försöker bara säga det nödvändigaste o snabbt avsluta samt att jag har vibben på så inte signalen hörs (f.ö number of the beast ;)

Priset tar nog min fd ensamma granne som alltid så fort hon såg nån som hon kände igen tog upp mobilen och "låtsades" prata och ge så mycket info som möjligt om sitt "fantiserade" privatliv.
Alla vet att när hon "flyger till Florida" så i själva verket smyger hon omkring ensam i lägenheten med nersläckta lampor....tragiskt...

10:06  
Anonymous Anonym said...

Jag vägrar ta betalt av kunder som pratar i mobiltelefon samtidigt. Det är min hämnd mot alla skrikande ljudsignaler med allt från stressande Axel F till bajsande flodhästar som grymtar i butiken. Och folk som inte svarar när det ilsket tjuter från deras fickor kan jag bara inte med. Fullständigt idiotiskt.

Själv har jag Simpsons-signaturen i nallen. Funkat de senaste fem åren. Är jag inte tråkig??

17:31  
Anonymous Anonym said...

Hmm, läste din kommentar på min sida. Det låter inget vidare kul och rätt extremt. Tur att du hoppade av tåget i tid i alla fall.

09:35  
Anonymous Anonym said...

svar på din kommentar till mig:

åh äntligen någon fler som håller med! ^^ det är så jävla svårt att hitta någon blogg som man verkligen fastnar för :) Din var ju definitivt läsvärd och den kommer jag att fortsätta besöka. Hur hittade du mig förresten? :)

10:39  
Blogger mumrik said...

garbozita: Precis så gör jag också. Jag kan inte prata om personliga saker så att alla runtomkring kan höra.

malliz: Där är en sak som irriterar mig också, men då som kund. De framför och som precis håller på och betalar, så ofta man råkar på såna som bara 'måste' prata i telefon samtidigt.

christopher: Jag klagar egentligen inte över mitt eget liv. Om jag fick göra om allt, så skulle jag i stort sett göra samma sak igen. Ok, vissa val skulle jag gjort annorlunda. Nu när man har facit i handen. :)


gothiqua: Tyckte även att din var läsvärd. 'Hittade' din blog genom christopher på rssportalen. Visst tycker jag att alla skall få skriva precis vad som helt på sina bloggar. Men det känns lite enformigt om alla skriver om sina djur, eller om mode.

13:03  

Skicka en kommentar

<< Home