torsdag, april 20, 2006

Rapport från en bussresenär

Hur skall man kunna få in nån form av rutin kring det här med bussåkandet? Ok, för att hinna gå ut med hunden, duscha och äta frukost. Så måste jag gå upp redan 04:50. Det är ju fortfarande natt då ju. Och det är ändå den här veckan, när barnen är hos sin mamma. Misstänker att jag åtminstone får plussa på en 20-30 minuter varannan vecka, när barnen är hos mig. Visst kommer det till slut att bli nån sorts rutin kring det också, men jag vill inte ha en daglig rutin som påbörjas så tidigt. Allt bara för att det är sånt långt intervall mellan bussarna. Ja, inte bara det, de tar god tid på sig att komma fram också.

Idag så var jag vaken hela vägen in. Hade en riktigt bra bok i örat att lyssna på så det var lite enklare att hålla sig vaken. Satt där och tittade ut över allt som vi passerade och ibland väntade jag bara att få höra en röst som sa nåt i stil med...'Och ute till höger så ser ni Olsson på Örns katt som antagligen varit på friarstråt igen...' Eller nåt annat lika intressant att begrunda. Att man varje morgon och kväll får en rundtur i norra bohusläns ödemarker borde man kanske uppskatta mer än man gör. Fast det är svårt att arbeta upp nån entusiasm för en massa skog och små ängsplättar. Det är ju först när jag börjar närma mig hemmet som havet skymtar fram på sina ställen.

Det där med att vara vaken har sina för och nackdelar. Nackdelen är att jag är fruktansvärt trött hela dagen. Fördelen måste vara den att jag slipper se lika fånig ut som tjejen som sov i sätet bredvid mig idag. Ca 20-25 år, halvlångt blont hår uppsatt i en sån där busig tofs högt upp på huvudet. Riktigt söt tjej, som slocknade en 10 minuter efter att jag satt mig där, jag tror inte att det berodde på att jag luktade dåligt eller så. Med öppen mun, lätt snarkande och en liten salivsträng som sakta letade sig nerför hakan. Helt plötsligt så var hon inte riktigt lika attraktiv längre. Så nu kommer jag inte att våga somna på bussen igen.

Dagens låt är Extermination Through Labor med Capitalist Casualties.


8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vet vad du pratar om,här går bussarna med samma intervaller så det gäller att man står där när bussen kommer.
Men nu har vi det så bra så att vi även kan välja tåget,snabbtåget går snabbt dit man ska och vips är man i stan på 30 minuter mot tidigare 30 min bussresa byte till tåg och resa 1 tim...

Nä! Mumrik vad du gör! somna INTE på bussen,jag har studerat dessa sovandes själar och kan lugnt konstatera att dom inte gör sig speciellt tjusiga ;)

16:16  
Anonymous Anonym said...

Jag insåg oxå att man inte kan förbereda en lasagne på gymet. Skulle ändra och hela skiten hängde sig. Va fan och inget ljud eller. Såååå fett trött på sprayblog.

Jag hamnar hela tiden i nån neutral spalt och vill radera och ändra. Men det går ju inte....suck.

Osså funkar inte ljudet heller!!! Jag ger upp.

16:23  
Blogger niinis said...

Haha.... hjälp, det där var min stora fasa när jag pendlade till stockholm. Hann se FÖR många förfulade sovresenärer, varför jag beslutade mig snabbt för att bespara människor ytterligare en dreglande-småpratande-övertrött till en början snygg tjej!

16:40  
Anonymous Anonym said...

Bussar är bättre än spårvagnar. Där samlas alltid massa fyllon som är ute och utflyktsåker och vill berätta sitt livs historia för medpassagerarna. Om och om igen. Det är till och med jobbigt när man själv är på örat :)

19:48  
Anonymous Anonym said...

bussar is the shit :P haha. eller inte. jag jobbar typ mitt ute i ingenstans så jag måste verkligen ha bil. men det lutar faktiskt åt en BMW, men inte den som jag skrev om i bloggen, den var såld! ska istället ta ett lån på 30 000 o köpa en lite bättre! Så håll tummarna, på måndag ska jag på banken! :) och du hade en audi coupe -86, jadu. finns inte så mkt mer att säga än att dessa gamla audis är tyska pansarvagnar. HAHA. jag har varit i diket med min utan att få en enda skavank så nog har den fyllt sitt syfte, men efter tre år är man ganska less! ^^

21:07  
Anonymous Anonym said...

Du kanske kan extraknäcka som guide? Berätta dagens händeler osv. Föresten det är väl samma människor varje dag, så du kan starta bygdeförening, eller vad det kan heta. Som en föräldraförening utan barn, dela med er om det ni vet om orten och dess invånare. ;) Vad jag är rolig!.. så kan ni turas om att koka kaffe...

00:21  
Blogger mumrik said...

garbozita: Ja, du...om man ändå haft ett alternativ som tåg. Fast när man bor, bokstavligen talat, vid ändstation. Så får man nog t.o.m vara glad att det går bussar. :)

malliz: Fast å andra sidan, det finns ju några såna där maskiner på de flesta gym och de borde väl kunna göra köttfärs av vem som helst. :)) Låter som om du snart kommer att flytta din blogg...

niinis: Detta verkar vara vanligare än vad jag trodde. Folk som somnar och ser inte riktigt kloka ut på bussar och tåg...borde väl kunna gå att få vinst i att sälja nån sorts sovpåse för huvudet? :))

flingan: Ehh...jo...det har man ju faktiskt gjort mer än en gång. :)

christopher: Nu får du bestämma dig christopher...är det jobbigt att berätta, eller lyssna? ;)

gothiqua: Själv så bor jag ute i ingenstans och jobbar i lite mer bebodda trakter. Ja, du...alla äldre bilar är rena stridsvagnarna. Speciellt nordeuropeiska. Skall kanske leta upp en mindre och billigare bil, för även om den inte kostar mycket i fasta kostnader, så drar den en del bensin. Massor av motor finns det... :)

alis: Där sa du nåt...man skulle kunna testa sina små bloginlägg på mina medpassagerare. Nu är jag allergisk mot föreningar...och dessutom så skulle det bli en rätt liten förening. För bussen som jag åker med är tom när jag hoppar på den på morgonen och jag brukar även vara den siste kvar när jag hoppar av på hemvägen. Det är en liten värld jag lever i. :)

08:27  
Anonymous Anonym said...

Mumrik måste bara tilläga att jag bor vid ändhållplatsen och det är samma för mig!
Tomt när jag går på och ingen mer än jag som ska hit!
Innan jag började åka tåg var jag orolig att dom kanske skulle dra in just min busstur eller än värre hela linjen...:0

09:54  

Skicka en kommentar

<< Home