onsdag, april 19, 2006

Buss å kram

Har efter mycket funderingar kommit fram till att jag nog måste åka kollektivt framöver. Nu bor jag så till, att det inte finns nån på mitt jobb som ens bor i närheten av mig. Alltså kan man glömma den trevliga företeelsen samåkning. Dessutom så är jag väl en av de verkligt få som fortfarande pendlar de sju milen till jobbet varje morgon. Andra har gett upp och går hemma arbetslösa, eller så har de helt enkelt flyttat. Såg häromdagen att många har flyttat. Eftersom kommunstatistiken visade en nergång på drygt 600 människor under en treårs period. Den ickebefintliga arbetsmarknaden är väl en stor bov i dramat, men man skall inte heller förringa den totala avsaknaden av förströelse som har haft ett enormt uppsving de senaste åren. Ja, nu kan kommunen skryta med att det enda som ökar, är just sysslolösheten.

Men åter till saken. Jag har därför börjat åka kollektivt, fr.o.m igår. Gjorde en snabb huvudkalkylering och insåg att jag kommer att spara ca 3500:- i månaden på detta tilltag. Det övertygade mig åtminstone om att försöka. Så igår när jag åkte bussen, hade jag min mp3spelare med mig och laddad med en bok av Camilla Läckberg, Stenhuggaren heter den. En riktigt bra bok som fångar åtminstone mig. Vilket tydligt visades i att jag missade min hållplats och fick hoppa av 2 mil från jobbet och ta tåget tillbaks. Var lite irriterad på mig själv för detta tilltag, men svor att bättra mig. Vilket jag också gjorde. För på hemresan så missade jag ett bussbyte med bara ett par kilometer. Nu hade jag ju 20 minuter till godo på nästa buss, så jag hann med att komma fram till busshållplatsen med marginal.

Idag så var jag däremot bättre med, trots att jag lyssnar på upplösningen av ovan nämnda bok. Och inga missöden har skett hittills, men jag har ju en resa hem också.

Dagens låt är Bring out your dead med Anti-flag.


8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Satt förrut med den icke så roliga deklarationen och räknade ut avdrag för jobbresor hmmm 18 000 på ett år!
Tänk så mkt kul man skulle kunnat ha haft för dom pengarna istället...
Innan jag flyttade så gick jag till jobbet som låg runt husknuten och nu känner jag mig asfattig som pröjsar 18 ooo för att kunna åka 1½ timmes resväg till jobbet!!

Fast det är bra att man kan roa sig m shysst musik eller d.y.l i lurarna,resan går lite fortare på så sätt..
Du vänjer dig.

12:22  
Anonymous Anonym said...

Ugh. Kollektivtrafik. Det ordet får det att vändas i magen på mig. Jag vet ingenting som har orsakat så mycket daglig morgonirritation för mig som bussar. Jag kan säkert skriva en hel bok om det men det är lite oartigt att göra det på din sida :) Har du fått igång hojen?

14:17  
Blogger Unknown said...

Välkommen till pendlarnas underbara vardag...

Fast jag åker ju med SL vilket orsakar en del nervsammanbrott....Du kanske har det lite mer förspänt...:)

14:34  
Anonymous Anonym said...

Alltid pendlat till alla mina jobb men är sååå glad att jag slipper det nu. Jag hojar ner på fem minuter. Gött mos.

(Tack för dina varma ord häromdagen)

18:18  
Anonymous Anonym said...

Vänta tills det blir kallt... och bussen inte kommer... Men jag önskar dig lycka till!

00:01  
Blogger mumrik said...

garbozita: förra årets deklaration gjorde jag reseavdrag för 47000:- och det enbart till och från arbetet. Och kan jag nu spara 3500:- i månaden bara i bensin, så lär det bli en slant på ett år. :)

christopher: Får väl anledning att återkomma till mina dagliga bussresor. Jag är expert på att somna i de mest omöjliga situationer. Och jag har vaknat upp på helt fel ställe vid flertal tillfällen genom åren. :) Har lyckats klura ut vilka luftfilter jag skall få på, fast de kräver viss modifiering. Så än så har jag inte mer än startat henne och låtit hennes milda muller smeka mina trumhinnor. :))

vilding: Vet inte om det är bättre hos oss. Jag misstänker att ni både har fler alternativa rutter och absolut mer frekventa turer. Hos mig går det en buss i timmen mellan 6-8 på morronen, sen är det 2 timmar mellan dem. Samma sak mellan 15-17 på eftermiddagen. Att jag sen bara har ett alternativ gör ev. missar ganska så fatala. :)

malliz: Jo, jag har också alltid pendlat, men med egen bil eller MC. Nu skall man försöka sig på kollektivtrafikens 'underbara' värld. :)

alis: Vadå vänta? Här var det en massa snö på bilarna i morse. Jag tackar för denna förtröstansfulla önskan. :)) (Dessutom så borde vi väl få varmare efter hand nu, det är väl ändå så att vi rör oss mot sommaren?)

08:42  
Blogger mumrik said...

micke: Japp...pengarna spelar ju in en del. Inser att jag kan slösa dessa pengarna på barnen i stället...ja, mig också...kanske har råd att köpa kläder även till mig igen. :))

10:21  
Anonymous Anonym said...

bor ju i en utdöingabygd här med, fast räknade ut att jag har i nuläget ganska exakt 2300 meter till jobbet, och trivs ganska bra med det :)

Mårten

11:26  

Skicka en kommentar

<< Home