fredag, mars 31, 2006

Semelhelvete

Igår var det fettisdagen. Och eftersom det även är min vecka med barnen så vill man ju glädja dem med att ha lite goda semlor till kvällen. så naturligtvis lovade jag barnen att det skulle frossas i semlor. Inte konstigt att man blir lite stressad när man får reda på att semlorna i affären är slut. Vi har ju inget bageri här ute på vintrarna, så det var bara till att åka vidare till nästa butik. Slut även där.

Sätter mig i bilen och funderar. Jag har en möjlighet till, ytterligare en icahandlare inom köravstånd. Naturligtvis finns det inga kvar där heller. Så vad gör en stackars dum pappa då? Jo, han lovar naturligtvis barnen att han skall baka semlor själv. Det kan väl inte vara så svårt? Det kunde det visst det. Faktiskt mycket svårare än så.

Det skall väl nämnas att jag är rätt så bra på att laga mat, men bakning. Nej, det får jag aldrig att fungera. Efter att försökt mig på en deg, som när jag var klar mer påminde om en sockerkakssmet. Det insåg t.o.m jag att det var fel. Så i med mer mjöl, så att det slutligen var en deg. Som sagt, jag är inget bra på att baka och tydligen så var det för lite jäst i för att den skulle jäsa, så bullarna blev lika kompakta som betong och bara en aning mjukare. Ja, ja...ny deg fixades i ordning och konstigt nog så blev den bra den här gången. Kunde ha svurit på att jag hade samma mängder i alla ingredienser som vid första försöket. Bullarna blir bra, mjuka och luktade jättegott.

Då var det dags att vispa grädde. Med grädde är det exakt som när man kokar mjölk. Man kan titta på den hur lång tid som helst och så vänder man ryggen till, så har den kokat över. Grädden kokkar ju visserligen inte över när man vispar den, men den blir till smör. En semla med smör och mandelmassa är nog inget gott. Så det var bara till att kasta sig in i bilen och ta sig ner till affären innan den stängde. Och med gårdagens väglag, så var det inte så där jättefort kan jag säga.

Det slutade i alla fall lyckligt. Barnen fick sina semlor och när de gått och lagt sig, så satte jag igång att röja upp i köket. Fick från början en känsla av att ett mjölpaket exploderat. För jag hittade mjöl på ställen jag inte ens hade varit i närheten av med degen. Var klar med allt och helt utpumpad vid midnatt. Så nästa år, skall jag inte lova barnen att jag skall baka semlor till dem.

Dagens låt är Property is theft med T.S.O.L.