fredag, mars 31, 2006

Idag lärde jag mig nåt nytt...

Som rubriken lyder, så fick jag mig lite lärdom idag. Jag har efter att knäckt näsbenet 5 gånger plus ett oräkneligt antal vanliga smällar där näsan börjat blöda. När det börjar blöda så skall man ju bara nypa till, så slutar det strax att blöda. Detta är speciellt skönt att göra när näsbenet slagits av. Helst låter man nån annan göra det, nån som inte känner hur ont det gör och släpper taget innan blodet sluttat rinna.

Hur som helst. Yngste tösens näsa började rinna i morse. Inte snor då,utan en tjock ström av blod. Hon sitter i sängen och ropar lugnt till mig att hon nog skulle behöva lite hjälp. Då jag tittar in så ser jag att hon fått både mustach och skägg och skuttar glatt fram för att nypa till om nosen på henne. Döm om min förvåning då hon skriker till och säger att det gör ont. Klart det gör ont, jag måste ju nypa till för att stoppa blodflödet. Nu är hon strax 10 år och förstår att pappa inte gör nåt som skulle ge henne onödig smärta, men detta motsatte hon sig å det grövsta. Hon slog mig på armen och sa att jag skulle släppa. När jag gjorde detta och det kom ännu mer blod så sa hon att jag fick nypa till igen. Jag nyper till, samma visa igen, slag på armen och jag släpper. Ännu mera blod och då bestämmer hon sig för att lida igenom smärtan när jag åter nyper till. Jag förklarar lugnade för henne att det tar bara nån minut eller två för att det skall stoppa. Mycket riktigt. Det slutar att rinna.

Efter detta så bestämmer sig tösen för att det är dags att lära sig sånt här själv. Hon ber mig visa hur man skall göra och jag är snäll och gör detta. Sen skulle hon pröva och känna efter själv, medans jag går ut i köket för att göra frukost. Efter en stund så hör jag en flygsiren i sovrummet och jag får släppa allt och springa in för att se vad som har hänt. Hon har pillat och klämt så mycket på nosen att det naturligtvis börjat blöda igen. Jag klämmer åt och hon ligger still och inser att man kanske inte skall testa detta med en nyblodad näsa.

Så lärdomen idag var att inte klämma för hårt på en liten barnanos när de blöder.

Dagens låt är Fly the flag med Stiff little fingers.