fredag, mars 31, 2006

Singeljunkies

Satt och pratade med lite folk här på jobbet och snacket kom in på hur man skall hitta nån när man är singel. Ständigt aktuellt ämne. De berättade om olika singelsajter och hur de var och vad för sorts människor man kunde stöta på där. Visserligen intressant att höra om olika ställen och vad de själva gör för att träffa nån. Men det jag tyckte var intressantast. Var att dessa olika sajter verkar köra samma modell som knarklangarna gör/gjorde för att få användarna att bli beroende.

Kan tyckas att min analogi haltar lite och är lite långsökt, men låt mig förklara vad jag menar. Det är egentligen rätt enkelt. Låt säga att jag är en ny och liten aktör på marknaden. Det finns många större leverantörer på marknaden idag. Vad skall jag då göra för att få mer användare, som dessutom kommer tillbaks. Alltid tillgängligt. Lätt att använda och billigt. Vad kan då vara billigare än gratis? Jag har ju visserligen nån form av produktionskostnad. Även distributionen kostar pengar. Men om jag är beredd att ta den kostnaden i ett inledningsskede. Tills jag fått en större användarkrets. Nu börjar jag ta betalt, inte mycket till en början. Jag börjar begränsa åtkomsten av det begärliga för de som inte vill betala. De som betalar, får fortsatt full tillgång. När jag har fångat in så pass många i mitt nät, stryper jag i stort sett helt för de som inte vill betala. Inga möjligheter till att få tillgången till varan, gör att de som inte betalat, köper ändå eller försvinner. Det gör inte så mycket, för de som försvinner, har inte blivit beroende ändå.

De som jag pratade med. Hade erfarenhet av spraydate, mötesplatsen, passagen kontakt och match.com. När jag berättade för dem om mina äventyr hos de lokala handlarna hemma, så skrattades det en hel del. Det roliga var väl egentligen inte att jag raggade i affären, utan att jag nog hade minst lika många kontakter som de och att jag faktiskt träffade dem direkt och kunde se hur de verkligen såg ut och hur de verkade vara.

Med lite små berättelser om mina framtida äventyr, så kanske jag kommer att starta en trend och vi kommer att se ICA reklam där de erbjuder nedsatt pris på pasta och snabbmat från Felix, men även Bjud din blivande på en melon eller Kolla in vilka bröd hon har i brödhyllan eller varför inte Är han ett kötthuvud? Ta reda på köttavdelningen. Men som jag sagt tidigare, akta er för att plocka upp nån vid rengöringsmedlena.

Just det ja...jag har sett att professionella bloggar skall ha ett litet låttips. Så här kommer dagens låt. Die, die my darling med Misfits.