fredag, mars 31, 2006

(L)ugn det ordnar sig

Nu är man inte helt handfallen i köket. Som stor matälskare, så älskar jag även att laga mat. Så att det ibland blir lite söligt och behövs städas upp i köket är ingen nyhet för mig. Att en liten ricottakaka kunde ställa till med sån förödelse i en ugn däremot, var en nyhet.

Eftersom jag aldrig gjort den förut, så visste jag inte vad jag hade att vänta mig heller. Fast jag borde ha vaknat till vid ingrediensen bakpulver. Men den hade de finurligt nog lagt i en liten bisats i receptbeskrivningen, så den glömde jag av. Ja, inte att ha i den alltså, fast det hade nog varit bättre om jag gjort det.

Häller upp smeten och den ryms precis i formen. In i ugnen på 200 grader och sen vänta. Den skulle stå där i 50 minuter, efter 30 minuter så tutar klockan. Eller nej, brandlarmet gick. Naturligtvis har den pyst över alla bräddar och lagt ett jämntjockt lager på botten av ugnen och som nu bränt fast. Detta skapade ett rejält rökmoln, helt utan rökmaskiner. Jag förstår nu vilket besvärligt arbete räddningstjänstens rökdykare faktiskt har.

Nu skall sägas till mitt försvar, så stod det inte hur stor formen behövde vara. Så jag tog den jag brukar ha, vilken nu visade sig vara för liten. Så med en rökfylld lägenhet, det var sämre sikt inne än ute i dimman, en skällande hund och två småfnittriga töser. Samt ett vilt tutande brandlarm. Då kändes det som om jag bara ville strunta i alltihop och emigrera. Men det blev ändå inte en helt misslyckad kaka om än något fastare än den skulle ha blivit enligt receptet.

Dagens låt är Can't seem to make you mine med Murder city devils.