fredag, mars 31, 2006

Panta och dö av skam

Då har man fyllt ytterligare en säck med tomma ölburkar. Nu snackar vi säck och inte påse. Den där svarta varianten på 275 liter. Egentligen är det väl inte så hemskt mycket, då det tagit mig drygt 1½ år att få ihop denna mängd. Men nu drar man sig för att ta med och panta. Vad skall folk tro, när man ställer sig där med två stora säckar, fulla med tomma ölburkar? Gör han inget annat än dricker öl? Jo det gör jag faktiskt. Jag dricker sprit också. Fast dem flaskorna slipper man numera panta. Sen pantade man dem på systemet och det kändes mer naturligt på nåt sätt.

Men idag. Denna mängd med ölburkar som helt klart behöver pantas. Man känner att det blir svårare för varje burk man slänger i säcken. Visst skulle man kunna fjanta sig och ta med några burkar varje gång man pantar petflaskor. Men att fjanta har aldrig varit min grej. Jag skulle även kunna slänga säckarna när jag passerar tippen nästa gång, men då har man ju missat hela poängen med återvinning och retursystemet. Så idag har jag bestämt mig. Jag skall fylla upp en säck till innan jag beslutar mig för vad jag skall göra när den blivit fylld. Om jag skall gå då, eller återigen fylla en säck.

Har räknat på det. Om jag tar ut allt ur förrådet, så bör det få plats 12 stycken såna säckar. Och om jag håller detta tempot i fortsättningen, så måste jag panta till sommaren 2013. Så det är ingen brådska.

1 Comments:

Blogger Min Skattkammare said...

Ha ha ha.......!
Sitter här och söker febrilt efter en pantstation åt min man, den nuvarande är jämnad med marken(vid Eurostop Örebro). Men fann i ställed en "medbroder" åt stackarn. Han skrattade gott, fick nytt mod och "fjantade" iväg med några påsar.
Själv skulle jag inte alls bry mig (trots att jag inte själv dricker) om jag såg någon med 5 säckar. Skulle nog fnissa lite, eller tycka att det var en "hyvens" karl som är så duktig att hålla rent i naturen (det är ju så uppenbart då att de inte hamnade där) he he!
Välkommen att titta in i min "bloggvärld", men den är nog för fjantig för en öldrickande snigel med skal, fniss!!
Ha´det!

10:08  

Skicka en kommentar

<< Home