torsdag, oktober 25, 2007

I pwned you! All your bases now belong to us!

Nu kom det svart på vitt. Det som ingen medlem ens har orkat bry sig om att läsa i medlemsavtalet tidigare. Facebook äger er. Eller rättare sagt, de äger er identitet och allt ni har publicerat på just Facebook.

Skall man vara riktigt noga, så äger de 'bara' rättigheterna till allt ni publicerat där. Ni får fortfarande använda ert ansikte publikt utan att riskera en fet stämning. Ni får t.o.m. fortfarande använda ert namn utan att riskera ett tryckfrihetsåtal.

Men! Ni kan däremot inte säga åt Facebook att sluta använda de foton som ni publicerat. De kan använda dem i suspekta sammanhang, eller rätt harmlösa sammanhang för den delen. Men den springande punkten är väl ändå att de kan använda era bilder utan ert tillstånd och ni kan inget göra åt det.

De kan och kommer för den delen att använda alla era uppgifter om intressen, och allt vad ni nu fyllt i, för riktad reklam. För det gick ni med på när ni klickade OK till medlemsavtalet. Denna information är de i sin fulla rätt att själva använda eller sälja vidare till hugade spekulanter. Helt utan att ni kan stoppa dem. Ni kan inte ens kräva att de raderar er ur databasen.

Som tur är så är ni bara 400000 svenskar som gått på det här och inte som sexpressen och aftonhoran hävdat; 'ALLA FINNS PÅ FACEBOOK NUMERA..SNART DU OCKSÅ' I think not!

Dagens låt är Social suicide med Bad Religion.

3 Comments:

Blogger Min Skattkammare said...

Själv är jag för gammal och trött för att vara trogen den senaste impulsen som dyker upp, blir obstinat när någon fösöker pracka på mig något. Vilket också är mitt problem när det gäller att sälja mig själv, usch! Men om inte........då blir det posten igen. Huuuuu!!
Ursäkta min dumma fråga......vad vad är facebook igentligen......vet faktiskt inte det!?
Ha´det! :)

09:30  
Blogger niinis said...

SHIT

*springer in o radera mig på facebook*

Jag läste om det där faktiskt...

Men men, de är som det är! Om några år är alla hem och byggnader bevakade och alla kan se vad jag tagit på mig för trosor på morgonen och hur ofta jag går på toaletten!

Vart är vi på väg...

10:21  
Anonymous Anonym said...

Det går inte att avregistrera sig från facebook. Det går att "deaktivera" men de har kvar alla uppgifter och avregistrerar man sig och loggar in igen är det jättelätt.
Så kan det gå. Don't believe the hype...

13:52  

Skicka en kommentar

<< Home