måndag, september 24, 2007

gone but not forgotten...

Det skrivs och talas en hel del om viktminskning, bantningstips och olika metoder för att gå ner i vikt. Helst både snabbt och rejält. Det startas en massa viktklubbar lite varstans. Bl.a. i tidningar på deras websidor. Det skall ju tjänas pengar på allt.

Och visst kan det vara kul att minska lite i omfång. Speciellt om man har både 20 och 30 kg för mycket trivselvikt. Och då snackar jag inte om att man ev. ser oattraktiv ut. Det är helt oväsentligt. Det som jag i första hand tänker på är att ens knän slipper släpa omkring på en massa ton om dagen bara man går ner lite i vikt. Och jag som då har två trasiga knän sen gammalt, vet hur viktiga de är. De flesta inser inte hur svårt det är att leva normalt med trasiga knän. Fråga nån som bytt ut en knäled om hur dens liv såg ut innan och sedan efter operationen.

Men all denna viktminskningshets som råder i samhället idag missar en springande punkt. Alla dessa minskade kilon ställer till det ordentligt för den som tappat dem. Jag ser nu, när jag faktiskt gått ner 10 kg, att det är läge att köpa en del nya kläder. Jag lovar, utan bälte, så tappar jag numera byxor som passade bra så sent som för en månad sedan. Tröjor och skjorter är inte lika svårt. De sitter faktiskt lite bättre i dag än tidigare. Åtminstone så ser det bättre ut.

Varför tas inte detta problem upp på alla bantarsidor? Vilka ligger bakom bantarhetsen? Först trodde jag att det var företagen som sålde böcker, bantningsmedel och metoder. Alltså de som hade nåt att tjäna på att folk gav sig hän i bantning. Men så funderar jag nu. Är det verkligen de som tjänar mest? Hur är det med de stora klädföretagen? Är det inte de som egentligen tjänar mest? Bakom alltihop kanske det är en djävulsisk plan om att sälja så mycket kläder som det bara går.

En annan sak som retar mig ang. bantningen, är det sk BMI värdet. Enligt det är jag överviktig och borde gå ner i vikt. Jag har 27.8 i BMI och då jag inte har mycket fett på kroppen så skulle jag vara tvungen att minska på nåt annat sätt. BMI gäller nämligen inte för kroppsbyggare, styrkelyftare eller andra elitidrottare. Fast det nämner de aldrig när det finns en massa såna där kuliga tabeller att fylla i eller räkna ut sitt eget BMI värde.

Men då jag inte har råd att köpa en massa nya byxor...så har jag investerat i två par bälten så länge.

Dagens låt är You'll never own me med Chaos UK.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag som kan ha samma jeans som i nian är inte bekant med problemet men jag är ju däremot tjej och köper nya kläder varje vecka, oavsett vikt eller BMI. Och DET vinner klädföretagen mycket pengar på, mer än på bantade människor tror jag.

Min pojkvän pendlar upp och ner i vikt men bara nån storlek så han kan ha samma kläder hela tiden, dock har även han "investerat" i ett nytt mer hållbart bälte.

Det var allt jag hade säga om ämnet.

Well done

09:48  
Blogger Min Skattkammare said...

Hallå!
Jag råkade hamna på den här bloggen av ren slump, men fann en riktig filur som har massor av läsvärt i sina gömmor!
Angående bantningsmetoder tror jag inte det är nån djävulsk plan, bara ett tillfälle att dra nytta av alla som blivit mer och mer stillastittande av olika anledningar.
Släck ner internet till att börja med...........! Platta rumpor skulle omformas och ben börja röra på sig........tror jag!?
Jag har i allafall skaffat mig en stegräknare. En liten liten mojäng, men en JÄTTE piska!
Jag provade att bära hantlar, ett kilo var, men kände av mitt knä. Då kan man ju tänka vad 10 kg gör!
Att hålla vikten är nog alla människors dröm, därav denna miljardvinst på bantningspreparat.
Men unket är det!

13:51  
Anonymous Anonym said...

SÅ sant så sant! Kände av kilona i lördags när man tog på sig fiona klackdojjer.... mina trampdynor var inte glada på mig....har aldrig haft det så förr!?

Kan det bero på att stackars trampdynan plötsligt har 15 kilo mer på sig...

Men hörrö.... ett par brallor kan du väl köpa för fasen?! Tror inte att det gör så stor skillnad på det riktigt stora klädföretagen..o din bojkott kommer nog inte märkas i nåt slags ras tyvärr.... :)

Niinis

14:38  
Anonymous Anonym said...

Om du ska köra en bantningsblogg så ger jag nog upp bloggandet helt tror jag... ;)

18:33  

Skicka en kommentar

<< Home