torsdag, oktober 04, 2007

insikt...

Jag är en traditionell cyklist...har insett det nu när jag trampat runt med min egna cykel. Jag vill inte ha en heldämpad cykel. Fjädring fram och bak lät ganska bra. Och det är nog kanonbra när man trampar runt i skog och berg. Som jag förvisso också kommer att pyssla med framöver. Men som asfaltscykel är den hemsk. Nervös som en mörkrädd iller och direktstyrd så att hjärtat slår dubbelslag varje gång man skall svänga. När man svänger svarar cykeln så snabbt att det känns som om man skulle köra in i sin egen röv. Och det är inget jag ser fram emot...

Men cykeln är trots detta kanon att cykla på, speciellt nu när jag fått pumpat däcken ordentligt. Nu är det ett par småjusteringar kvar. Växelförare och bakbroms skall justeras in lite bättre. Vill ha distinkta lägen i alla väder. Fast jag måste ju tillstå...den är kalas att hoppa med...men det vet ni inte att jag testat...enligt läkaren skall jag fortfarande ta det lugnt efter hjärnskakningen...men hur lätt är det när man är släkt med Duracellkaninen?

--- nytt ---

Nu har äldste tösen provat min cykel...och det verkar som om jag genast får ge mig ut på jakt efter en ny cykel till mig...hon släppte den knappt ifrån sig så jag kunde cykla hem...

11 Comments:

Blogger Min Skattkammare said...

Som f.d postis (sen tonåren) måste jag få utnämna mig själv till cykelproffs!
(...ja, näst efter dig förståss)
Med ena handen glatt vinkande åt alla kunder och i den andra brev, reklam och cykelstyret, sen dessutom en balans liknande en cirkusartist är jag väl värd namnet??
Nu är det ju några år sedan mina "glansdagar"........men ändå!
Tur att jag är för långt bort för bevis.............nu har näsan börjat växa......;)
Har faktiskt provat att cykla på min skogsrunda, men då är nog en nervös mörkrädd iller att föredra!
Tjing!

15:47  
Anonymous Anonym said...

"som om man skulle köra in i sin egen röv" - asså det måste vara det roligaste jag hört på mycket länge. Skrattar fortfarande :)

22:36  
Blogger Min Skattkammare said...

.........vilken pappa som snällt går hem när tösen lägger beslag på cykeln.......

Du är nog ett mumintroll du!
Är imponerad av dina Mumin kunskaper......
Har fortfarande nöjet kvar att inte ha läst alla dina inlägg., tar ett nu och då till fikapausen, (har fått magkatarr) många pauser blir det!
Ha´det gott! :)

08:42  
Blogger niinis said...

:D Röven.... ojoj, o få in en hel cykel! Då skulle det väl ändå vara gynatt för fortsatt cykling för dig?

Jag menar, även en stark karl som du tål väl inte vad som helst?! :)

10:28  
Anonymous Anonym said...

Man ska aldrig låta barnen få syn på något. Vi brukar sitta och mumsa gömda kakor när de har somnat... annars ska de åpna små kräken också ha :)

14:23  
Blogger mumrik said...

kan säga att jag nu börjar 'hitta' cykeln. Den gör det JAG vill och inte tvärtom. Är fortfarande lite osäker på svängar i snabb hastighet...men det kommer det också...det är ju en störtloppshoj... :) Att mina kunskaper är hyfsade vad gäller mumintrollen och deras värld, beror på två saker...min egen barndom och att mina egna barn helt snöade in på dessa trollen. Har t.o.m den där gamla svenskgjorda muminserien där de tog av sig huvudena. Ni vet den med Lasse Pöysti, Birgitta Ulfsson och Gösta Ekman som kungen. Eller var det för tidigt för er? Den är ju gjord 1969. :))

Jag tål allt...min kropp klarar av alla smällar den blir utsatt för...jag är oförstörbar...och även om det antagligen är jäkligt obekvämt så skulle jag nog klara av en cyklande snubbe i arslet...så länge som det inte är jag själv som är den cyklande gubben...det inte bara låter svårgenomförbart...det låter t.o.m omöjligt... :O

och christopher...det är enjklare att gömma kakor än cyklar...

14:52  
Blogger Min Skattkammare said...

Det är charmigt med Muminkunskaper........
.........Snuttmumrik där! ;))

16:43  
Blogger Min Skattkammare said...

Jag kom just på ett till troll i Mumindalen.......
Iggy Pop.....eller nåt.
Är det nån du minns.........?

00:00  
Blogger Min Skattkammare said...

......nu är jag tjatig.....ja ja jag vet!
Men måste bara erkänna att jag blev smickrad över din undran om man var med 1969.
Jodå.......motvilligt kryper jag till korset......trampade nog runt här innan dig, annars bär du upp dina många år med heder, så vitt jag kan se av bilden! ;)

10:32  
Blogger mumrik said...

Tja...jag har en syster som jämnt påstår att jag inte beter mig som nån av mina jämnåriga...och det speglar säkert av sig på hur man både uppfattas avandra som på hur man de facto ser ut... :)

Klart att barnen hjälper till att hålla en pigg och rask...fast när jag tänker efter...så är det nog så att de bromsar en del av mina tokerier...så jag skall nog inte skylla på dem för mycket... :))

själv är jag tjutjugo, eller trettitio år i år...allt efter hur tungan är vrickad...men åldersnoja har jag verkligen inte...tycker faktiskt om att bli äldre...även om det inte riktigt märks... ;)

10:46  
Blogger Min Skattkammare said...

Vuxna barn......eller tvärtom......hur det nu blir, är den bästa kombinationen.
Annars blir det Tack å ajöss!!
.....jaha, då var man äldst i klassen då...........

14:47  

Skicka en kommentar

<< Home