tisdag, oktober 09, 2007

jag vill ha seven up sa snövit och strippade för dvärgarna...

Idag är faktiskt första gången som jag så smått fick en känsla av ånger över att ha sålt huset. Var hos cykelhandlaren på orten för att kolla in ett par saker till cykeln. Men höll på att vända i dörren. Fick genast en flashback till mina barndomsårs cykelhandlare, 'Olles' som den kallades. Antar att gubben hette Olof eller Olle. Hans brorsa hade en kiosk alldeles intill och den kiosken kallades 'Helges'. Och han hette antagligen Helge. Två stycken gamla kufar.

Cykelaffären/verkstaden var en sån där liten låg byggnad med lågt i tak och med ett myller av cyklar, gamla som nya huller om buller. Det som inte fanns där när det gällde udda cykelgrejer, eller onödigt krimskrams var inte uppfunnet. För att inte tala om alla nyttoprylar för en liten kille på ca. 7 år...himmelriket var nära när man såg alla dessa prylar. Lite grann som om hans enda konkurrent var hobbex. Åtminstone för oss som bodde där på orten. Men det var en skum affär man kom in i och gubben var lite knepig. Så man aktade sig en del för att vara där mer än nödvändigt,

Den känslan fick jag när jag gick in...eller rättare sagt stod kvar i dörröppningen. Det fanns nämligen inte en möjlighet att ta sig in längre utan att klättra över cyklar. Han hade visserligen det jag skulle ha, men med priser som låg ca. 4-5 ggr högre än normalt, så tackade jag för mig och cyklade hemåt. På hemvägen så kände jag att det nog hade lyckats med att få en cykelaffär/verkstad att gå runt. Om jag hade lokalen själv. Därav det lilla stynget av ånger över att ha sålt huset. För källarplanet hade varit perfekt för just det ändamålet...

Dagens låt är Kräkas med Lillasyster. Påminner om mig själv på nåt underligt vis...

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Cykelaffären är en säker investering i dagsläget verkar det som. Tänk på vad mycket gratisreklam man får av alla miljöstollar :)

13:18  
Blogger Min Skattkammare said...

Om du öppnar cykelaffär då blir det ännu en "skummis" i den branschen man bör akta sig för........;)))
Nädå, skämt å sido........
Jag fick också ett styng i hjärtat för ett tag sen när jag var hos tandläkaren i hemorten. Väntrummet var fyllt av alla goa glada "gubbar" från postistiden.
Där satt vi och gafflade, och när jag åkte hem var jag så glad och uppspelt att jag tänkte:
- Nu SKITER jag i det här eremitjobbet!! Jag vill gaffla med nån........!
Därför har just du blivit utvald.....hi hi hi he he he!!

13:32  
Blogger Min Skattkammare said...

Sotarn kommer snart......gäsp!
Det gäller att vara respektabel, så det är bara att masa sig upp.
Du måste berätta varför "kräkas med lillasyster" påminner om dig själv??
Ha´en skön dag! :o)
-Har ni också haft riktigt härligt väder några dar? Hösten är underbar när den håller på så här!!!-

06:57  
Blogger niinis said...

Nejmen....visst är det häftigt med dessa flashbacks från sin barndom!

Hmmm.... ditt låtval idag var över förväntan...för en gång skull känner jag igen det o faktiskt diggar gruppen!! :)

13:30  
Anonymous Anonym said...

lillasyster.. gymt =) skrattar..
versionen av ambrella går inte av hackor heller.. ler..

det har jag minsann förtäljts dem på my space =) hihi...

08:49  

Skicka en kommentar

<< Home