lördag, juni 02, 2007

Ibland älskar jag badjävlarna trots allt...

Som idag...jag hämtade upp minstingen hos deras mamma. Var ute en sväng med hunden och kom på att en glass skulle vara gott. Men det är ju med glassar som med alkohol...inget man egentligen bör inmundiga i ensamhet. Ringde barnen och yngste tösen var där och ville gärna följa med ut.

Sagt och gjort. Vi gick ner till hamnen och köpte varsinn glass och ett äpple till Bruno. Satte oss på bryggan och slappade. Bruno gnagade och smaskade på sitt äpple och jag och tösen på våra glassar. Då kommer de inglidande med sin splongans nya 8 meters familjeracer.

Ni känner säkert igen typen. 'Jag har gott om pengar och tid att göra av med dem, men jag har absolut inget kunnande eller ens vilja att lära mig nånting...och min fru skall bara hålla käft och göra som jag säger åt henne...'

Han skulle förtöja båten intill bryggan. Men eftersom det är båtplatser och det inte var tomt, så kunde han ju inte bara bröta in i högen av båtar. Han var tvungen att gira runt och lägga sig mellan två andra båtar.

Då han tronade bakom ratten på sin stolthet och styrde den som man styr en bil...måste han sakta men säkert insett att det var ingen bil...en båt kan du inte hantera som en bil. Först och främst, det finns ingen broms. Det fick han lära sig den hårda vägen. Han smulade sönder fören, med tillhörande ankarspel när han pratade med frugan, antagligen nåt om att sälja båten och köpa sommarstuga i stället. Man kan inte lämna motor igång med gasreglaget yttepyttelite framåt. Då rör sig båten framåt, visserligen sakta, men ändå framåt.

Intill oss satt några bofasta. Nåt äldre än mig och redan lite påstrukna och käkade lunch...hamburgertallrik och sånt. De ropade glatt till det där paret med tips om hur de skulle göra för att lägga till...men jag såg att gubben blev rödare och rödare i ansiktet. Det stod ändå några och tittade på spektaklet.

När han smulade sönder fören, så började vi som satt närmast att gapskratta...vad skall man annars göra? Yngste tösen skakade på huvudet och bara tittade storögt. Hon har i ärlighetens namn aldrig sett nån som betett sig så dumt med en båt förr. Vilket för mig bevisade att jag måste ta med mina barn oftare ner till hamnen.

Eftersom Bruno ätit upp sitt äpple och vi våra glassar, så gick vi skrattande iväg och lämnade den klantiga gubben åt sitt öde.

Dagens låt är Requiem for dissent med Bad Religion. (Deras nya album släpps 10:e Juli)

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja jisses. De dumma jävla turisterna börjar komma alltså. Här i stan har det kryllat av tyskar som prompt ska prata tyska med mig, trots att jag bara fattar ordet -Jja, med betoning på J.

Läckö slott lockar dumskallar från hela Sverige, det är bara ett skal. Skiten vittrar typ sönder men det fattar ingen. Kontentan är att turister är dumma i huvudet.

Käkade folk hamburgare på Lagergrens eller?

Jag har inte superkoll på vart du bor men det borde finnas ett ställe som heter så någonstans nära dig. Am I right?

Tjena...

19:23  
Blogger niinis said...

Hahaha.... GÖTA KANAL look alikes alltså! Stackars tant som vigt sitt liv åt att vara gidt med ett rikt pucko! :)

09:34  
Blogger niinis said...

Gift..... hmmm.... :/

09:35  
Anonymous Anonym said...

My god! Men du, ni har ju gratis underhållning där helt klart :)

10:42  
Anonymous Anonym said...

Det slår ju sommar-TV med hästlängder i alla fall...

11:06  
Anonymous Anonym said...

Så bra bara!!.. Helt lysande, de e så de ska va.. Brackarjävlar!

Jo, man går som i väntans tider när en ny "bad" e på g... sugen på nytt, med relation till "The process of belief", eller lite ren "No Control"...men verkar inte så...:-)

http://kalsongmannen.sprayblog.se

01:08  
Anonymous Anonym said...

hahaha klockrent!!!

vilken syn.. jag kan se det framför mig..

helt galet.. !!! folk är härligt gaaalnaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

09:04  
Anonymous Anonym said...

Ja Lennart berättade oxå att det var ett litet nöje att åka ner till hamnen på somrarna och kolla när sommargästerna la till.. mannen oftast iklädd kaptensmössa och stackars tanten som agerade "hoppilandkalle" under "kaptenens " nitiska övervakning..Nån sommar hade ett sådant ekipage kommit in till hamn och mannen hade börjat vråla HOPPA!! redan 10 meter från bryggan ..tanten hade vrålat att det var för långt men gubben hade varit påstridig.. och tanten hade hoppat!!...rätt ner i plurret mellan båten och bryggan!! undrar hur länge det äktenskapet höll??*haha*

Kram Carina

12:52  
Blogger mumrik said...

malliz: Lagergrens ligger ute på bryggan, jag bor i Kungshamn, men det tar väl en dryga 30 minuter till fots ut till smögenbryggan. Så helt fel är det inte. Men de som käkade hamburgare åt varsin hederlig sibyllas :D

niinis: Tja...de är många som i den 'fällan' vandrat... D:

liza: Japp...men det har vi haft länge...alla badgäster är obetalbara under nån period på sin semester... :D

christopher: Ja du...vad slår inte sommarteve? Skulle väl vara bilkö på midsommarafton... ;)

micke: Japp...snart är det dags att bara rålyssna och njuta av ännu ett alster från de gudomliga ateisterna... hehe...

maddam: ja, sånt ser ni inte så mycket av nere i GBG...även om man nog kan se en del av ett ute på öarna... :)

carina: Jajamensan...det är ett säsongsnöje man har...att titta på helt vansinniga och klumpiga badgäster på sjön... :))

14:06  
Anonymous Anonym said...

Stackars farbror...

21:19  

Skicka en kommentar

<< Home