onsdag, februari 28, 2007

Medelåldern stiger...och ilskan med den...

Enligt statistiken så har medelåldern ökat med ett år sen 90-talet. Nu tycker säkert många att det är bra. Då vill jag bara säga...DET ÄR DET INTE ALLS DET...Redan idag så har vi problem att få pensionsutbetalningarna att gå ihop. Nu så kommer det att bli ännu värre, då den stora gruppen sk 40-talister skall gå i pension.

Hur skall det gå ihop då? Nej, det gör inte det helt enkelt...nu är det ju inte så enkelt som att ställa alla över 65 års ålder framför en kulspruta...men ekonomiskt sett...så skulle det vara att föredra. Man kan krasst påstå att mönsterpensionären har den goda smaken att dö strax efter första pensionsutbetalningen...de kostar minst då.

Sen vill jag bara ställa frågan...vill vi verkligen bli äldre? Tänk så mycket vi slipper uppleva...välling och passerad mat...för att vi inga tänder har...blöjor för att vi inte kan hålla tätt...varken framåt eller bakåt...liggsår för att vi inte kan ta oss ur sängen...klämskador på fingrarna för att vi inte är tillräckligt snabba att få väck fingrarna från ekrarna på rullstolen...fallskador när vi tappar rullatorn...

Listan kan göras lång...nej...nu tycker jag att vi tar ett djupt halsbloss och förkortar livet så mycket vi bara kan...

Dagens låt är Jag hatar Tylösand med Svintask.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var det många pensionärer på bussen idag eller? :D

11:02  
Blogger mumrik said...

Nope! Inte nån tror jag...men pensionärer och skolungdomar är lätta att tycka illa om prexis när som helst...

11:16  
Anonymous Anonym said...

inkontinens hos män är väl lättbotad?? bara att knyta en knut??

Carina

11:54  
Blogger mumrik said...

...och hos kvinnor är det väl bara att stoppa in en propp?

12:15  
Anonymous Anonym said...

*tar TVÅ halsbloss,dricker lite kaffe och mumsar på en fettstinn chokladboll*


Hahaha jag kommer kola när jag är 50...

/cian

12:20  
Anonymous Anonym said...

Jag har också tänkt på det där faktiskt... vill man verkligen bli så gammal att man inte kan ta vara på sig själv? Låta andra duscha en, byta blöjor på en och mata en? Nej fy fan vad hemskt.

Men du... 65-åringarna kan vi väl behålla? Jag skulle vilja ha min pappa oskjuten i några år till iaf.

Grinolle ;)

12:23  
Blogger niinis said...

SHIT.... här jäklar i min själ hade man inte mycket o hämta som en oldie! Tur jag inte fyllt 65 än....

Jag som precis slutat puffa....suck....detta var tacken :(

12:58  
Anonymous Anonym said...

precis VAR tänkte du stoppa in den proppen??*hahahahaha*

Carina

13:11  
Blogger mumrik said...

vilding: bra...du gör ditt bästa för staten sverige...

pendelilskan: inte jag...den dagen jag inte kan ta vara på mig själv...då skall jag lägga mig under en kokospalm och vänta tills en kokosnöt släcker ner...sen så har inte jag nån pappa...då skall ingen annan ha heller... ;)

niinis: 65 årsdagen närmar sig raskt...det är bara att acceptera...

carina: har du sett de där diskpropparna med en vass spets? det är bara att trycka till...så fastnar den...

13:29  
Anonymous Anonym said...

Jag håller med! Längre än 75..nejtack! men om jag skulle bo på hemmet, får jag bo på samma som dig då? Bara för att se när du retar upp personalen hela dagarna... ;)

13:52  
Anonymous Anonym said...

*gör en mental anteckning*
"dejta aldrig mumrik igen"

så klart!!*ler*

Carina

14:02  
Anonymous Anonym said...

Bra idé där! Det där med kokospalmen asså... jag hänger på.

15:13  
Blogger niinis said...

Fy fan.... till 65 år det väl ändå jävligt länge kvar hörrudu!!! :)

Fan.... här blir man bara äldre o äldre.... till råga på allt verkar de gå i 180 enligt dig ;)

15:23  
Anonymous Anonym said...

Jag som jobbar med äldre kan klart hålla med till viss del,hur jävla kul e det att ligga i fosterställning i ända upp till 10 år och stirra in i tapeten och inte kunna vare sig äta kissa eller klia sig själv :/
Fy fan! tur att man inget vet....*ryser*

Men som väl är finns det Änglar inom vården tyvärr oxå folk som inte har där att göra men det är inte dit jag vill komma nu utan mera att det handlar om att ge dom gamla livskvalite i den mån man kan.
Det rör sig om så lite,ett glas vin till maten,en klapp på kinden,ett vänligt ord kramas uppleva saker i vardagen få känna vinden i sitt hår tex...

Man ska alltid behandla andra som man själv vill behandlas oavsett var man kommer ifrån.
Det gäller att va påhittig o ha tålamod kunna se ge och ta oavsett ålder.

(rimmar illa med min beskrivning utav nattens händelser men jag lovar vi var snälla så länge vi orkade ;)

Nä låt människan leva så länge den har ett värde det är systemet som bör ändras på.

Får man vara gammal o vid någorlunda god vigör så är livet härligt att levas,det har jag sett massa bevis på :)

17:20  

Skicka en kommentar

<< Home