söndag, juli 16, 2006

Trädgårdsarbete

Nu skulle ni se mig. Jag håller på att arbeta i min lilla trädgård. Nu skall i ärlighetens namn sägas att den inte är stor alls. Den består av en rabatt på ca 200x50 cm, En rabatt på ca 150x150 cm samt en gräsplätt på ca 200x150 cm. Gräset har jag full koll på. Det är bara att klippa. Rabatterna däremot är lite lurigare. Nyss så pratade jag lite med en granne som var imponerad av att jag kunde dra upp en viss planta. Det gjorde ju så ont med alla taggar som fanns längs stammen. Helt plötsligt förstod jag vad det var som sved så i händerna. Att sen en annan plnata hade en växtsaft som förutom att vara kletig, även ökade svedan i de små såren från taggarna var också en liten kul sak som han berättade för mig.

Nu ligger mitt kunnande på växtområdet nära nog noll. Jag kände igen nåt som maskrosor och rev upp dem. Sen såg jag nåt som var lite torrt och såg rätt fult ut och rev upp dem också. Det borde jag tydligen inte gjort, för just de var inte ogräs. Att jag sen låtit nåt som påminde om prästkragar, fast i lite buskform sitta kvar borde jag inte heller gjort. För det var tydligen ogräs. Jag skrattade lite och rev upp de två buskarna som fanns där. Sen sa han att han bara skulle dricka lite kaffe och sen visa mig vilket som var vilket.

Jag vill väldigt gärna flytta in till en stad igen...gärna ett par trappor upp så man slipper allt vad växter heter.

Tillägg 16:48: Och som om inte det var nog med klanterier från min sida. Tyckte jag att det är lika gott att göra det rejält...så jag körde en kniv i handen...igen. :))

Dagens låt är Coffin fodder med Cradle of filth.


6 Comments:

Blogger RedAngel said...

*S* Skulle först klottra om att jag såg dina bägge bilder på google & din gamla blog, sen börja jag läsa...ehum ja det där med ogräs...en annan är känd för dra fram både häcksax, yxa å såg för att kapa lite solstjälande kvistar, grenar & ibland även träd!

Har inget hus själv *S* men sommarstuga, papsen brukar alltid göra razzia med hjärtat i halsgropen efter varje gång jag vart där...jag e ju kreativ hahaha så aaah det händer grejor!

Meeen att hugga sig i handen har jag passat mig för...nyligen pappershugg...bara det e störande :S
PS. Stora yviga saker som kallas björnloka e tydligen frätande saft...DET SVIDER DET MED & har rötter som man troligen ska slänga en granat på för att bli av...I hate!

03:46  
Anonymous Anonym said...

Du kan få rodra lite i min trädgård då min egen "trädgårdsmästare" bara bökar runt o gräver stooora hål,snarare gropar som man stupar uti!

Min trädgårsmästare har fyra ben samt päls och en nos som är överallt där den inte ska va ;)

Nu när han så att säga för-grävt så kan jag gå runt o planta buskar senare =)

10:38  
Blogger mumrik said...

flingan: Jag skall köpa ett par tåliga buskar och plantera i den ena rabatten. Så att jag vet vad som är planterat och allt annat kan jag ta bort. :)

Äsch...no pain...no gain... ;) Jag är så van att skada mig stup i kvarten att jag skulle bli förvånad om jag inte gjorde det ett par ggr till under sommaren. :)

redangel: Låter som om du är en tjej i min smak...gå loss på trädgården med såg och yxa...mmm...det låter som helt rätt inställning. :))

Jag är mer eller mindre ökänd för mina små 'olyckor' bland familj och vänner. Speciellt när det gäller knivar. Har nog att göra med att jag jobbat så mycket med knivar att man tappat respekten för att de oftast är rätt vassa. :)

garbo: Nähädu...inga mer trädgårdar här inte...min lilla byracka är inte speciellt intresserad av jordbruk. Han har mer jakt i blodet...det och nåt släktskap med skalman. Meciellt den där delen att han sover en massa. :)

12:48  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att du ska införskaffa en gungstol att ställa på terassen. Men gunga inte så fort!

Själv stod jag i en affär o tänkte köpa en kock-kniv. Jämförde, kände, kollade... och skar mig! Hmm pinsamt!

05:36  
Anonymous Anonym said...

Jag håller mig till en 100x15 cm stor balkonglåda. I den har jag murgröna och nån vit blomma. Omöjliga att ta död på då de överlevt mycket sparsam vattning under semestern. Önskar dock att jag hade en liten gräsplätt att odla lite på, ty jag har ofrivilligt gröna fingrar. (min mormor är oxå grym och Allers har gjort reportage om hennes liljor)

De du...

18:07  
Anonymous Anonym said...

Hmmm, du som prisar norra Bohuslän så mycket, är du säker på att du vill in till stan igen?

Ska du hänga med på Augustibuller förresten? http://www.augustibuller.com/
Säg till mig isåfall så kan jag organisera lite.

Ha det gott i solen!

19:06  

Skicka en kommentar

<< Home