måndag, juli 10, 2006

Campioni del mondo

Efter att ha slötittat på första halvlek av VM finalen. Beslöt jag mig för att ta mig en tur till pizzerian. De råkar nämligen vara italienare. Och vad kan vara bättre än att uppleva finalen med fotbollsextremister? Kommer dit strax efter att andra halvlek börjat och de hälsar glatt, men kort, för att snabbt ge sig in i skriken och utropen kring matchen. Det var roligare att se på de som satt framför TV:n och levde sig med i finalen än själva matchen. Ok, nu tittade även jag på matchen och tog mig nån pilsner eller tre. När det stod klart att det var 1-1 efter full tid och förlängning väntade. Så var det några som började misströsta, eftersom italienarna verkade rätt trötta.

Men vi var några som fortfarande hoppades. Ja, även jag hoppades på gli azzurri. Första förlängningskvarten var en rysare, men den klarades av. Man började så smått hoppas på att de skulle orka med en till för att sedan vinna på straffar. Då gör han det. Visserligen är Materazzi ett stort svin på plan. Han spelar fult och han psykar motståndarna. Men Zidane som är så rutinerad skall inte gå på nåt sånt i en final. Så hur korkad är han när han vänder sig om och skallar Materazzi i bröstet? Nu är det inte första gången som han kortsluter och ger sig på motspelare. Han har skallat folk förr. Men nog om det. Italien kom tillbaks i matchen och Frankrike tappade det mesta av sitt spel efter detta och man såg t.o.m en liten chans att det skulle avgöras innan straffar tog vid. Men icke.

Straffar och vi står där samlade framför storbildsskärmen. Flera bofasta, men mest badgäster. Vi står där och skriker och ropar högt efter varje straff. Så när Grosso sätter den femte straffen bryter orkanen ut och vi vrålar ut vår lycka. Fram kommer champagnen och vinet...här skall firas...vilket vi gjorde ända fram till halv sju i morse. Så idag är jag lite slak och känner mig lätt överkörd. Men vad roligt vi hade det.

Dagens låt är, som sig bör en sån här dag, Tutti pazzi med Negazione. Som f.ö. är den enda HC/Punk grupp från Italien som jag tycker är nåt att ha. Eller var skall man nog säga. De finns inte längre.


4 Comments:

Blogger mumrik said...

Jag brukar inte bli så exalterad i vanliga fall, men kan ärligt säga att det var medryckande och svårt att hålla sig lugn. :)

Skall man titta på fotboll, skall man göra det tillsammans med sydlänningar. De har ett helt annat känsloregister att spela ut. :))

15:58  
Anonymous Anonym said...

Visst var det skönt! Tyvärr satt jag hemma i morsans vardagsrum i Skåne och tittade så det var inte lika livat...

20:08  
Anonymous Anonym said...

Grattis till vinsten förresten! Du har nu förärats titeln fotbollsexpert i forumet. Tills nästa tävling ;)

13:10  
Blogger mumrik said...

christopher: Yes! JAG VANN! :)) Jag skall vara ödmjuk och inte kalla er andra losers... ;)

10:42  

Skicka en kommentar

<< Home