torsdag, juni 08, 2006

Skolminnen

Idag springer de små liven omkring och skränar på gator och torg. Aningens berusade på diverse alkoholhaltioga drycker. De är glada och deras uppslupna inställning till livet och den frihet som väntar efter idag. Ja, just det. Frihet till att börja på skolan igen i höst. Eller varför inte frihet att helt enkelt gå rakt ut i arbetslöshet?

Här i den här staden, så finns det en tradition att avgångselever har en 'champagnefrukost' i en park. Nu är det väl fortfarande så, att fåtalet av de som slutar gymnasiet ännu fyllt tjugo? Vem har köpt ut alla dessa henkell-trocken och opera som ligger och dräller överallt? Kan skryta med att 'champagnefrukost' inte är nåt som hittats på här. När jag slutade gymnasiet, även jag har gått på en sån skola en gång i tiden, så såg vi hur de på de 'finare' linjerna drack henkell-trocken och liknande. Där stod vi med våra pilsner och brännvin. Men vi var inte bara vanliga byggarbetare, vi var dessutom väldigt påhittiga.

En av killarna i klassen som bodde alldeles i närheten hade en soda stream hemma. Bingo skrek vi i kör och drog hem till honom. Där vi, helt utan att pröva på resultatet kolsyrade vårt brännvin. Sen när vi kom ner till den stora gräsmattan där alla elever samlades innan själva avslutningen, korkade vi upp och började avsmaka våra kreationer. Kan nämnas att allt brännvin inte smakar äckligt när det kolsyras. En del kolsyrat brännvin blir helt enkelt odrickbart och framkallar konstiga magreflexer. De sorterna drack vi upp först.

Vi hade inga vita hattar, vita kläder eller kostymer ens. Vi kom som vi alltid gjorde. Jeans, tröjor och gummidojjor. Sen åkte just vår klass iväg med tre grymma limousiner. Vi hamnade på källarkrogen, alldeles intill Gamle port, där vi käkade. Sen drack vi upp resten av brännvinet och jag vet ärligt talat inte vad som hände efter det. Men det är faktiskt 21 år sedan och världen såg lite annorlunda ut då.

Dagens låt är sh@t sandwich med Sick of it all.



4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det låter som så man ska göra... Har aldrig varit med på någon avslutning sjäv. I nian drog vi till London och festade istället och gymnasiet hoppade jag av två gånger. Men jag kan leva utan det "minnet"? :)

12:38  
Anonymous Anonym said...

Ja, ni kan ju tänka er hur det låter i mina kvarter..Sveavägen i sthlm... Jag hatar studentflak!! Och hur det ser ut!.. Jag e inte bitter!!

14:13  
Blogger Unknown said...

Stackars Alis..Var inne igår och såg eländet..

Studenten ja..Jag gick ju oxå i en byggteknisk linje och vi var nog de mest städade på hela avslutningen men sen så...
Häxor av diverse småskvattar ur föräldrarnas barskåp och sen in till stan....
Alla utom jag som var fruktansvärt hårt hållen hemma och fick vänta till 21 för första fyllan.

07:27  
Blogger mumrik said...

christopher: Jag gick ju en sån plugglinje som byggnads. :))

alis: Vill inte tänka på det. Det var illa nog här igår. :)

vilding: Jag gick också byggnads och vi var långt ifrån städade. :)

08:27  

Skicka en kommentar

<< Home