måndag, maj 22, 2006

To hell and back again...

Så var man tillbaks efter några dagar på resande fot. Färden förde oss verkligen till avgrundens rand och nästan över den också. Fredagen när vi kom upp, så letade vi upp vandrarhemmet som vi skulle bo på. Nu är jag visserligen ingen riktig rockhjälte eller ens artist. Visserligen har även jag bankat på både bas och trummor som en riktig hjälte, men jag var nog mer i klass med Sid Vicious, alltså totalt omusikalisk och mer intresserad av att festa. Ok, helt omusikalisk var nog att ta i en hel del. För jag är trots allt rätt så bra när jag är nykter och spelar.

Men åter till berättelsen. Ett vandrarhem! Inte ens när jag var iväg med några kompisar och råddade för dem, bodde vi på nåt så orockigt som ett vandrarhem. Sov vi inte på ett billigt hotell, så sov vi i bilen, eller nån tjej man raggade upp under konserten. Nu var man visserligen inte iväg med ett rockband den här gången, utan en blåsorkester befolkad av skolelever mellan fyran och nian. Så antalet groupisar var begränsat.

Det var ett litet, slitet vandrarhem, klubbenborgs tror jag det hette, uppe på Mälarhöjden. Att leta sig fram på dessa smala stigar, som nån envist kallade gator, med en fullutrustad turistbuss på dryga 14 meter. Det krävdes en del tungbalansering och trixande för att komma fram med den. Men det gick tillslut.

På fredagkvällen så blev det Gröna lund som fick den äran att ta emot oss och våra stinna plånböcker. Efter att kastat i oss nåt ätbart så skingrades barnen som frö i vinden. Jag och en av de andra föräldrarna, åkta några små saker för att se om det var likvärdigt med Lisebergs attraktioner. Var lite besviken på de där två bergådalbanorna. De var helt enkelt för korta. Annars så var de helt ok. Uppskjutet var ju precis som här, så även fritt fall. Inget som gav några kittlingar direkt. Däremot tyckte jag om Extreme. Sen var det slut på det roliga. Så tyckte även min dotter och kompisens dotter. Vi var nu även lite torra i struparna. SÅ närmsta vattenhål uppsöktes. Tyrol. Där slank det ner ett par franziskaner i rätt lagom takt. Barnen drack sötdricka i stället. Sen ville de ut och åka igen, men vi var lite trötta, så vi stannade kvar och byggde upp både energi och vitaminförrådet med ytterligare ett par pilsner. Nu lyckades även de andra föräldrarna som var med hitta oss där vi satt. Snart var det dags för att ge sig 'hemåt' till vandrarhemmet.

Nu hade nån på vandrarhemmet varnat oss för att ha dörrar och fönster öppna. Pga risken för knarkare. Precis det som ett halvdussin tonårstjejer behövde höra där de skulle sova ensamma utan vuxna i en avsides stuga. Några andra som inte skulle ha hört det, var de där busungarna som sov i samma sal som jag gjorde. Alltså jag, kompisen som jag nämnde ovan, våra döttrar och fyra andra barn tog en sen promenad till det där avsides huset med tonårsflickor. Vi gjorde inte saken bättre kan tilläggas.

Mer rapportering kommer senare...

Dagens låt är Take in the stray med Unsane.



12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att läsa. Fast jag tror inte du ska byta karriär till scoutledare...

07:03  
Blogger Unknown said...

Heeej..

Hemskt ledsen att vi inte dök upp på skansen i lördags..Du hade nog inte velat det heller..

Vilding var magsjuk hela helgen..Asjobbigt...

Nästa gång ska ni ta ett vandrarhem på norra sidan stan..

Mälarhöjden..Det är ökänt för "lowlife" och pundare...

08:17  
Blogger mumrik said...

christopher: Näee...scoutledare skulle jag aldrig orka med. Funderar i stället på barnpsykolog... ;)

vilding: Vi hade fullt sjå med att undvika regn under lördagen. Ok, det var inte mycket, men det duggade och det var inte bra för instrumenten. Det var nån kompis till en av ledarna som tipsat om detta vandrarhem. Själv tipsade jag om Långholmen till deras nästa tokholmsbesök.

08:47  
Blogger niinis said...

Ibland är det faktiskt kul o skrämmas...helst med sånt som jag va rädd för när jag var liten....

Fasen, lite sadist får man väl vara fast man är förälder?!

09:00  
Blogger Onesama said...

Långholmen är ju ett fängslande vandrarhem. Får mig alltid att tänka på "Släpp fångarna loss, det är vår".

Annars är ju af Chapman det vandrarhem jag skulle tänka mig dig på. Det är på en båt utanför Skeppsholmen. Kanske nåt till nästa besök i Sveriges absolut trevligaste stad. ;)

09:28  
Anonymous Anonym said...

Stockholm är en trevlig stad. Enda felet är att den är full med Stockholmare :)

09:58  
Blogger Onesama said...

Riktiga Stockholmare ÄR trevliga. De som är tykna är "invandrare" från Norrland, Småland, Halland, Skåne etc. som anser att de är nåt bara för att de flytt från potatisåkern. Så det så! ;)

12:17  
Blogger Unknown said...

Håller FULLSTÄNDIGT med Onesama....;)

12:38  
Anonymous Anonym said...

Jag skojar ju bara för att jag vet att stockholmare inte tål skämt... :)

15:28  
Anonymous Anonym said...

Stockholm går bra i mycket små välförpackade portioner. Jag får spatt efter en dag.

Fast det beror inte på stockholmarna i sig utan på stockholmaren i mig.

15:55  
Blogger mumrik said...

niinis: Ja, även en föälder måste få lov att skrämma sina barn emellanåt... :)

onesama: Ja, jag har sovit där några gånger och jag gillar verkligen långholmen. Känner mig hemma där... ;) Af chapman är nog nåt för en själv när man är uppe på besök, men inte med dryga 20 virriga skolungar. Ok för att vi bor alldeles intill vattnet även här, men det finns inget som distraherar i övrigt. :)

christopher: Här måste jag som göteborgare delvis hålla med, men med en liten ändring. Det är inte tokholmarna det är fel på, utan nållåttårna. Tokholmare är oftast som övriga svenskar, trevliga och lätta att få kontakt med. Nållåttårna som är inflyttade från övriga landet, är oftas väldigt dryga och tror dessutom att de står en bit ovanför alla andra. Men de är inte tokholmare. :)

19:09  
Anonymous Anonym said...

Nämen!

Tänk att man skall vara förälder på en skolresa någon gång i livet också. Det har jag svårt att se mig själv i... men roligt skulle det ju kunna bli. Hoppas bara att man hamnar ihop med andra trevliga och roliga föräldrar. Det lilla jag sett av de föräldrar i hålan utanför Sthlm där jag bor så bådar det inte gott.

Ha det /pendelilskan

08:06  

Skicka en kommentar

<< Home