fredag, september 07, 2007

close shave

Tänkte att jag skulle chockera min omgivning idag. Och nej...ingen mohikan...inte ens en liten nakentripp ut till brevlådan. Nej, jag tänkte att jag nog skulle raka mig. Vilket jag också gjorde.

Nu äger jag en del rakattiraljer som man samlat på sig genom åren. Hyvlar till förbannelse. Trimmers och några olika rakapparater finns där också. Ja, jag är t.o.m. innehavare av en alldeles äkta rakkniv. Och då menar jag inte en av de moderna med utbytbara blad. Utan en riktigt gammal sak som tydligen min farfarsfar har använt en gång i tiden. Jag har t.o.m en strigel för att skärpa rakkniven. Men åter till saken.

Jag körde över hela hakan med hårtrimmern, så man fick ner skägget till hanterlig längd. Sen letade jag fram en hyvel. Och nu skall ni höra på nåt roligt. I en låda som jag har stående vid handfatet, så hittar jag två stycken gamla engångshyvlar. Alltså, nu menar jag GAMLA hyvlar. Känner ni till märket BIC? Alla vet att de tillverkar tändare och pennor. Men rakhyvlar? Hur som helst. Man såg riktigt hur gamla de var pga att de bara hade ett blad. Ja, ni läste rätt. Endast ett blad var det i hyveln.

Jag satte igång med att raka mig och blev lite förvånad över resultatet. Jag har inte varit så slätrakad på flera år, åtminstone inte på hakan. Då slog det mig. Alla dessa flerbladiga rakhyvlar som de tvingar på oss för att 'Det ger en så nära känsla' Efter idag så kan jag säga att det gör de inte alls. Vilket även fick mig att tänka på det senaste undret från gillette. Det har 5 blad för en närmre och bättre rakning. Men inte nog med det. Vill man verkligen vara säker på att bli riktigt slätrakad och len, så kan man vända på hyveln och vad har de där? Jo, ett enkelt blad. Och för detta betalar man oerhörda pengar helt i onödan.

Nope, jag skall leta fram raktvål och rakborste. Ta fram strigeln och börja raka mig med rakkniven. Den skall ju verkligen vara bra om man vill bli riktigt renrakad. Och jag som inte har så stor erfarenhet med den, lär väl skära bort hela ansiktet innan jag lärt mig tekniken. Fördelen med det är väl att man slipper vidare skäggväxt om man får med hårsäckarna. Men som med så mycket annat. Jag ger mig aldrig...jag kan ha rätt...för jag är en riktigt envis fan...

Dagens låt är I had enough med Agnostic front.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Huuu! vilka hemska bilder det dök upp i skallen på mig nu mumriken
;-0
Blod överallt....

09:07  
Blogger mumrik said...

Äsch...blod är inget farligt...så länge som det är ens eget och inte i alltför stor mängd... :))

12:44  
Blogger mindofapilgrim said...

din goding, bic gör fortarande rakhyvlar, jag bor itne långt ifrån fabriken, hahaha.. de är bättre än alla de där skit grejorna de gör påkostad reklam för, det säger både de killar som rakar sig och jag tjejen som också rakar mig.. tänk.. hårtussen rakar sig ibland.. mohahaha..
nej vet du vad, de är faktiskt suvveräna, jag blev också förvånad..

kramikram

09:41  

Skicka en kommentar

<< Home