tisdag, december 19, 2006

Vad bråttom alla verkar ha

Jag har så smått börjat fundera över vad jag skall köpa för julklappar och när. Det är nog ungefär lika enkelt att svara på när som vad. Tror jag får en stund över på fredag innan jag och barnen åker ner till Liseberg för en stunds mys. fast med min vanliga tur, så spöregnar det och blåser halv orkan... Nu har jag lyckats lura med maddam och hennes lille mini och mina egna töser åker ju naturligtvis med de också. De skulle aldrig förlåta mig om jag åkte dit utan dem...vilket jag inte ens ser nån anledning att göra då det väl mer är riktat till barnen och eventuella romantiker. Då jag inte skall vara romatisk denna gång, så måste ju barnen få följa med.

Men åter till julklappsinköpen. Jag har en gammal tradition att hedra och skydda. Den att köpa klapparna så sent som möjligt är. Jag slog faktiskt rekordet för länge sen, då jag köpte julklapp till barnens mamma två timmar efter att affären stängt. Detta kunde göras efter att jag ringt hem till affärsinnehavaren på julaftonen strax innan kalle och hans vänner brakade loss i rutan. Hon förbarmade sig över mig och jag hystade mig iväg till affären för att straffa mig själv genom att köpa en alldeles för dyr diamantring...så nåt lärde jag mig av den händelsen. Inte vara ute riktigt så sent...

Men att köpa klapparna den 23:e passar mig utmärkt. Mycket folk ute. Massor av potentiella hatobjekt. Oändliga chanser att få skälla ut folk som verkar tro att julen är en helg som skall flöda av pengar och saker. Inte en helg där man borde visa omtanke och kärlek till, inte bara de närmaste, utan alla.

Dagens låt är No! med Sator.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Märkligt att så många är ute i sista stunden. Jag minns på den gamla goda tiden då jag jobbade i skivaffär!! Den 23 var det fullt ös i kassan från öppning till stängning. Fick faktiskt oxå hjälpa en nödbedd vän att inhandla film efter stängningstid. Dock inte på julafton.

Lycka till med julklapparna. Jag har bara en kvar...

10:44  
Anonymous Anonym said...

Ha ha, jag säger det igen... du är en SKÖN jävel alltså :)

God jul.

11:15  
Anonymous Anonym said...

Jag brukar försöka slå rekord när jag julhandlar. I år gick det på en timme och tjugofem minuter (då är det inräknat bussresor till och från stan).
Mitt rekord är typ tio minuter. Jag handlade alla julklappar på centralstationen i Göteborg innan jag tog tåget ner till morsan i Skåne för att fira jul :)

12:14  
Blogger Unknown said...

Hahaha
Fru präktig här har varit klar i en vecka...Och jag började typ i början av November
Hahahaha...

*suck* jag är patetisk..M
en jag är ordningsänniska med excellistor och extremt kontrollbehov..
Jag har tom listat upp julmatsshoppingen efter ingredienser...hahahaaha

13:44  
Blogger mumrik said...

malliz: Jag vet inte varför det är så många ute dagen innan julafton. Jag menar, det är ju en ännu fler ute under en månads tid innan för att handla. Å ändå så verkar de ha kvar en del att köpa sista dagen. :) Tackar...och jag kommer att göra en christopher... :)

pendelilskan: Jag tackar och bockar och gör som jag alltid gjort...helt tvärsemot... ;)

christopher: Jag har också kört den varianten...att köpa så snabbt som möjligt. Själv köpte jag julklappar på en BP mack en gång...det var populära klappar det... :)

vilding: Du har alltså låtit dig slukas av julstressen...dessutom en sån där ordningssam människa som skriver en massa listor...själv tycker jag det är mer spännande att handla utan listor...man vet aldrig vad man glömmer att köpa...eller ännu mer spännande...vad man köpt som man egentligen inte behövde... ;)

14:14  
Anonymous Anonym said...

du e go du.. själv tror ja jag tar o handlar mina klappar till nyår.. tänk vad förvånade alla blir som trott att de inte får några så blir det nyårsklappar istället.. hehehe

klart vi får gott väder på fredag =) i götet skiner alltid solen.. uhm.. hihihi tihi

20:02  

Skicka en kommentar

<< Home