fredag, december 08, 2006

När fan blir gammal...

...blir han ännu elakare... :)

Att jag aldrig tänkt på det tidigare när jag bakat med barnen. Har bakat en massa kakor och äckligheter under två dagar, som barnen skall sälja för handbollsklubben i morron. Nu låter det som om jag har bakat allt det bröd som skall säljas i morron. Men nej...så är det inte. Men varje barn skall baka till ett värde för 100:-. Jag hade kunnat gjort det enkelt och gjort en rulltårta som de kunde försöka få 100:- för. Men det skulle ju se lite illa ut. Nej, det fick bli att man bakade flera olika saker i stället.

Men åter till ämnet för dagen. Vi bakade mosskaka idag. Och då jag är lite svag för den smeten...så sa jag till barnen att man får ont i magen av att äta den smeten...ja...jag vet...JAG LJÖG! :-O

Men efter att jag skickat in barnen i soffan för att titta på scrubs och med ytterliggare en liten lögn sa att jag skulle städa upp i köket...ok...jag ljög faktiskt inte om allt...så smaskade jag i mig den smet som blev över.

Fast å andra sidan så besparade jag mina barn allt det där hemska sockret... :))

Dagens låt är Wir leben noch med Rasta Knast.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tur att de är så lättlurade!!!
/alis

21:20  
Anonymous Anonym said...

För de första får du förklara va "mosskaka" är..! För de andra hoppas ja inte den innehöll så mycket jäst...för i såna fall vet jag var du har tillägnat dagen idag...hihi...

å va kul å höra Astas tyska förlängning nämnas...
Who owns your name..!!!
/ Micke

02:59  
Blogger mumrik said...

Å jag som trodde att jag var okunnig vad gäller bakning av sötebröd och kakor...men det visar sig i stället att alla andra är helt okunniga om sockerkakans kusin, mosskaka. Man har ungefär hälften mjöl och potatismjöl i. Till skillnad mot bara mjöl i sockerkaka. Man får på så vis en smidigare och mjukare kaka som dessutom är 'tätare' i konsistensen. Brukar användas som tårtbotten och är enligt mig, och numera barnen, mycket godare än sockerkaka. :)

Och micke...inte en jästabit i...bakpulver i stället... :)

18:18  
Anonymous Anonym said...

smart drag! du har schysst taktik! :P

18:58  
Blogger mumrik said...

gothiqua: Man måste vara lite slug om man skall få smaka på godiset...speciellt om barnen är närvarande... :)

liza: Jag borde snart se dig cykla förbi här... :) Nej...den är luftig och 'torr' i konsistensen. Den är även äckligt svår att misslyckas med.

Hittade receptet på nätet om nån är intresserad... :)

http://www.receptomaten.se/recept/1/265/

20:01  

Skicka en kommentar

<< Home