lördag, december 02, 2006

Fredagskul...

Om man inte prövar, får man aldrig veta. Detta motto präglade fredagskvällen när vi satt och drack pilsner. När vi kommit en bit på kvällen så kom nån av oss på, jag är rädd att det var jag, jag har ju en sodastream. Ni vet den där gamla originalmodellen med glasflaskor. Vad jag inte visste innan, var att man kan ha riktigt roligt med den. Nu tänker jag naturligtvis inte bara på det där bubbliga som blir när man använder den. Utan mer på vad man kolsyrar för nåt. Varför skall man begränsa sig till att bara kolsyra vatten som man sedan häller nån saft i för att få olika smaker?

Nej, då vi spånade lite, så blev idéerna djärvare och mer avancerade. Så efter att ha snackat och skrattat en hel del, fick vi gå till verket och ta fram sodastreamapparaten. Först till kvarn var vanlig limesaft. Det var helt ok att dricka, men alldeles för vanligt. Jag kan med handen på hjärtat säga att halvvarmt kaffe med kolsyra. Det är inte gott.

Rooibooste är inte heller nån höjdare att kolsyra. En annan produkt man nog skall undvika är kolsyrad mjölk. Men en sak var panelen enhälligt ense om, MER är inte för god att kolsyra. När vi nu avverkat dessa lite mer vanliga dryckesvaror. Tog vi oss i kragen och drog fram de tunga grejerna. Nyponsoppa. Det gick faktiskt ner, men den var lite skum med bubblorna. De var liksom lite tröga på ett egendomligt sätt. Samma fenomen med bubblorna fick vi med blåbärssoppa. Även den var drickbar, även om det var sämre än nyponsoppan.

Nu var det dags att dricka champagne, så fram med en flaska vitt vin. Där rök min Monte Grande som jag tänkt mig för ett helt annat tillfälle. Fast vad gör man inte för mänskligheten? Nu var detta ganska så bortkastat, då den i det närmsta blev odrickbar efter att vi fått i kolsyran. Som tur var, hade jag rödvin i en något billigare variant på låda. Nu vet jag inte om det berodde på priset, eller kvaliteten på vinet. Men den blev om möjligt ännu äckligare än det vita alternativet. Fast här skulle man kunna experimentera en hel del med olika viner och kanske få fram ett alternativ till nyårschampagnen. Men detta överlåter jag åt andra som vill dra sitt strå till stacken.

Det var inte så hemskt som man skulle kunna tro när man tänker på kolsyrad whisky. Vi var tvungna att ta ett hyfsat rejält glas för att verkligen bestämma oss för att vi inte kunde bestämma oss. Grappa var enligt större delen av expertpanelen vidrigt även innan kolsyran, så den kunde ju inte bli sämre. Trodde de. Jag som då var den enda som faktiskt tycker om grappa av panelmedlemmarna, tyckte inte heller om grappa med kolsyra.

Ungefär så här dags började vi faktiskt att bli lite mer än berusade. Och det var då "nån" kom på den inte så fullt lysande idéen att testa ärtsoppa som jag sett att jag hade i kylen. Att få ner ärtsoppa i den där lilla flaskan var tålamodsprövande och det blev en del torkande på diskbänken efteråt. Nu var det inte lätt att kolsyra ärtsoppan. Ärligt talat så vet jag inte ens om vi lyckades, då ingen av oss, trots den höga graden av berusning, inte kunde förmå oss till att smaka. Efter detta gav vi upp. Drack upp alla överblivna slattar, åtminstone de alkoholhaltiga, och drog ut på puben.

Dagens låt är Spriten räddade oss från sporten med Räserbajs.

8 Comments:

Blogger mumrik said...

Nej den var förvånansvärt god efter att vi kolsyrat den. Men ärtsoppan slängde jag...det är nåt jag aldrig skall göra igen...kolsyra ärtsoppa... :)

Men idag skall jag ägna mig åt att göra ren sodastreamen...den är lindrigt talat ganska så äcklig idag. :))

10:07  
Anonymous Anonym said...

Ha ha ha ha, vad snällt av dig att pröva för alla oss som sitter uppe på nätterna och undrar hur kolsyrad ärtsoppa egentligen smakar. Du är en hjälte :)

11:20  
Blogger mumrik said...

liza: Ehh...jo...den bidde lite smutsig... :)

christopher: Jag bugar och tackar...jag vet att jag är en banbrytare. En som vågar trampa upp stigar som aldrig förr beträtts av människofötter. Men kolsyrad ätsoppa...där gick faktiskt gränsen... :)

12:44  
Blogger Unknown said...

*kräks*

Och ärtsoppa som är äcklig även i okolsyrad form...

:)

Men jag har faktiskt prövat kompisens mammas mixer för att se om man kunde göra pure av grisfötter..Och det gick..men det blev dyrt för jag fick köpa en ny mixer :)

13:39  
Anonymous Anonym said...

Vad händer om man kolsyrar något som redan är kolsyrat? Blir det odrickbart då? Själv skulle jag nog prova å kolsyra Brämhults färskpressade hallonjuice eller någon av Pagos juicer. Morotsjuice kanske...

Förstår att du blev lite på örat av all den provkolsyrningen.

15:56  
Blogger Mia said...

Om du vill veta har jag bytt adress: www.mittalisliv.blogspot.com

Hoppas att du hälsar på!

22:20  
Blogger mumrik said...

vilding: ärtsoppa är gott...åtminstone den man gör själv. :) Nu gav du mig ytterliggare uppslag för framtida tester. Vad kan man mixa och hur smakar det? :))

malliz: Att kolsyra nåt som redan är kolsyrat slutar bara med en sak...det sker inget extra...det blir inte ens mer kolsyra. kolsyre pumpen orkar inte trycka i mer i flaskan. Måste testa Brämhults clementinjuice... :) Vad får dig att tro att jag blev berusad? ;)

alis: hittade dit... :)

09:39  
Anonymous Anonym said...

faen va skojigt .. jag skrattar så gott va.. du e grym! ! !

12:29  

Skicka en kommentar

<< Home