söndag, augusti 06, 2006

Rapport från en krigszon

Jag och barnens mamma brukar ha barnen 2 veckor på raken varje sommar. Så att man faktiskt hinner göra nåt. Resa bort och sånt där annat värdsligt, som en viss förträfflig snubbe med propeller på ryggen alltid säger. Men om man skall tro dagstidningarna, så är det en ökande del svenskar som inte har råd att åka bort under semestern, eller väljer att stanna hemma under semestern. Efter att ha låtit sorgerna tynga ner oss i vår misär att inte resa iväg nånstans under semestern. Kom jag raskt på varför vi så sällan reser ifrån vår lilla västkusthåla under sommarmånaderna.

Det är inte bara för att det är så fantastiskt vackert här på somrarna. Men den lilla hålans befolkning ökar från knappa 3500 individer, till lite större 15000. Och det är bara centralorten. Hela kommunens befolkning femdubblas och helt plötsligt så finns allt här. I år har vi t.o.m fått agera flygplats för allehanda flygetyg. Allt från den där absurda gummibåten med vinge och bakåtriktad propeller som befann sig här under nån vecka eller två. Till flygplan och helikoptrar med pontoner för landning i vatten.

Sen har vi haft besök av riktigt rikt folk, tror alla i alla fall. Det snackas en hel massa när det glider in fartyg i 40-60 metersklassen. Där de har ett 'garage' i akterspegeln för snabbgående båtar och jetski. Ett par av de största har även haft landningsplatta med tillhörande helikopter. Vi snackar inte de där vanliga rikemanstomtarna. Utan en helt egen liga. Troligen inte en endaste svensk med bland dessa. Det lite udda med dessa fartyg är att man aldrig ser nån ombord, bara besättningen. Så man kan verkligen undra om det varit nåt 'celebert' besök.

Just det ja. Här har seglats en del. Både med och utan barn. Mest med faktiskt. Det har inte varit nåt idealiskt seglarväder de senaste veckorna. Jag vet att många trivs med vindar upp till ca 6-7 m/s. Själv tycker jag att seglingen blir intressant efter 10 och riktigt spännande över 20. Då vet man att man lever och att man faktiskt är ganska liten på vår stora jord. Men hittills så har det mest varit vindar mellan 1-5 m/s. T.o.m barnen tyckte det blev lite dåligt emellanåt.

Men idag så var mina två veckor till ända och vardagen trillade över en. De har åkt till sin mamma och nu var man utan dem i en hel vecka igen... Fast när de kommer till mig på söndag, så skall vi ta en liten tur till Danmark nästa vecka. Beroende på väder, vindar, tid och ork. Så blir det antingen segelbåt, eller så en tur ner till GBG för att ta färjan över. Inte riktigt lika kul, men vi skall inhandla lite förnödenheter som är svåråtkomliga i Sverige. Så turen till Danmark är tvungen att göras på ett eller annat sätt.

Dagens låt idag är så långt ifrån det jag brukar lyssna på. Barnen sa att Miss G sjöng på MTV. Alltså Miss G är hon som jag strulat med det senaste halvåret. Vadå? Hon sjunger väl inte? Och absolut inte på MTV, de spelar rätt lite grindcore på den kanalen och det är sån musik hon lyssnar på. Hur som helst. Jag går in till barnen för att se vad de menar och jag fick verkligen titta noga. Hon var inte bara väldigt lik, en doppelganger ser man inte varje dag. Men åter till dagens låt, som tydligen skall heta Maneater och tjejen heter Nelly Furtado...alltså tjejen på MTV, inte min tjej alltså.

10 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag är tillbaka :)
Blek och jävlig men relativt utvilad efter slöa dagar nere på Öland..
Jag har haft det kanon...Men nu är jag på jobbet igen :(

07:25  
Anonymous Anonym said...

Nelly Furtado. Så tjejen din ser alltså ut som henne? Nu skulle maken bli avundsjuk :)

Hoppas veckan blir kort så att du får träffa dina tjejer igen.

10:39  
Anonymous Anonym said...

Å så glömde jag att skriva att det var jag som skrev senaste inlägget om maken och Nelly.

PENDELILSKAN :)

10:39  
Blogger mumrik said...

vilding: Hur kan man vara blek efter en sån här solperiod som vi haft och fortfarande har? :) Själv såär jag i slutet på min semester. 2 veckor kvar av de 7 jag hade. Welcome back!

pendelilskan: Måste ju erkänna att även jag har hört hennes namn nämnas. Och vet att hon gjorde nån sång för länge sen(?) som hette nåt med 'bird'. Den här som barnen hittade nu, maneater, var väl inte riktigt min stil. Sen insåg jag snabbt, att det var inte låten som jag drogs till...utan videon. ;) Och ja...de skulle lätt kunna tas för systrar...nästan tvillingar.

Naturligtvis så höll hon inte med när jag påtalade detta, utan tyckte att fröken Furtado var sååååå mycket snyggare. :))

11:06  
Blogger Unknown said...

Jag blir inte så brun...OCh underhåller jag inte brännan så bleknar jag väldigt fort....
:)

Så är det att vara Rödpigmenterad :)

11:45  
Anonymous Anonym said...

Nelly Furtado är jättesöt. Verkligen.

Hoppas veckan går fort och att resan till Danmark blir av. Skönt att resa lite även om det inte blir så långt. Själv ska jag hålla mig väldigt långt från Göteborg denna vecka. Orkar inte med EM och diverse Kalas. Stan är knökafull med dumma turister som bara vill slåss.

12:37  
Anonymous Anonym said...

"inhandla lite förnödenheter som är svåråtkomliga i Sverige". Hmmm, vad kan det vara? Några speciella dryckessorter eller vad?

13:05  
Blogger mumrik said...

vilding: själv så blir man som en pepparkaka när solen skiner.

malliz: Jovisst är hon söt...men inte lika söt som Miss G. :) Resan till Danmark blir av, på ett eller annat sätt.

christopher: Haha...det är faktiskt i matväg som vi pratar nu. Det finns en 'surmjölk' i Danmark som heter Ymer, helt underbart god och till den har man nåt som heter Ymerdrys. Lite grann åt rågbrödssmulor med brunt farin skulle man kunna säga. Men det är inte det. Men det är ruskigt gott att ha till fjällfil. Sen så måste jag köpa lite spegepölse. Den som jag köper finns inte att få tag på här. Sen så måste jag naturligtvis ha några backar Ceres TOP... :))

16:10  
Anonymous Anonym said...

Ceres Top. Jag läste lite om det på danska efter en googling och det låter ju intressant. Kan man inte beställa sånt genom systemet?

14:27  
Blogger RedAngel said...

Känn dig utmanad lixom...Saint Red strikes with a challenge :P

22:47  

Skicka en kommentar

<< Home