tisdag, maj 16, 2006

Resfeber

Nu börjar det närma sig. En helg fylld av nöjen, utsvävningar och totalt party? Nej! I stället skall jag åka med kommunens musikskolas orkester till tokholm och Åland. Tänk er in i situationen att ni är omgiven av drygt 20 yra höns, som dessutom fnittrar hela tiden och är mer intresserade av de 3 pojkarna i bandet än vad som händer runtomkring. Som om inte detta var nog med att man skall ha en massa vimsiga småbarn omkring sig en hel helg. De skall dessutom spela musik och inte vilken musik som helst, utan jazz och marschmusik. Jag blir såååå lycklig.

Nu skall de lyckligtvis inte spela hela tiden. Det tar ju några timmar i anspråk för att resa och ha lite annat kul för sig. Vi skall exempelvis till den där gröna lunden på fredag kvällen. Mitt senaste minne av gröna lund, var att den inte var särskilt grön. Sen skall vi ju vidare till Åland senare på lördagen, efter att barnen spelat på Skansen 2 gånger. Så mycket av tiden går ju åt till resandet. Det skall jag kanske vara glad för? Som tur är, tar jag med mig spelaren, laddad med massa skön musik. Skall nog även slänga ner nån av mina ljudböcker också. Får se om jag orkar rippa ner 10-12 skivor ikväll. En nackdel med CD böcker är att skivorna inte får plats i mp3 spelaren, eller MD spelaren.

Verkar som om jag gnäller mycket idag och det gör jag nog också. Blev grymt irriterad på bussen idag. Först så sätter det sig en människa som rökt minst ett paket precis innan han klev på bussen. Jag fick ingen luft. Som tur var, skulle han bara två hållplatser. Nu kan det tyckas vara en ganska kort sträcka. Men tänk er in i att sträckan är nästan 1½ mil mellan dessa stopp. när man nästan var framme, så hoppar hon på. Den där igenspacklade människan som helt tydligt hade tagit ett morronbad i en balja med parfym. Jag satt rätt långt fram och bad henne gå bakåt för att jag var allergiker. Då blev hon sur och tyckte att jag skulle minsann inte tala om för henne var hon skulle sitta nånstans. Jag blev alldeles paff och i min andnöd så kokade blodet och jag blev alldeles svart i ögonen samt röd i hela huvudet. Då sa en stolsgranne till henne på skarpen att hon skulle fanimig inte sitta där och stinka ner omgivningen och dessutom kväva de som satt närmast. Då stämde fler in och tydligen så insåg hon att hon inte var välkommen. Av en del gruff och grymtande längre bak i bussen förstod jag att hon inte var speciellt välkommen där heller. Jag tackade min stolsgranne och han sa att det var bäst han bröt in, för jag såg ut som om jag skulle mörda henne. Nu har jag börjat få igång syrecirkulationen igen. Men såna häxor borde avlivas.

Dagens låt är Guinness Boys med Business.


12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul att det fortfarande finns folk med civilkurage. Om det är något jag är tacksam för just nu är det att jag slipper åka buss, det är ett av de ställen jag verkligen känner klaustrofobi.

09:24  
Anonymous Anonym said...

hatar sånt där. en gång när jag satt på bussen och den var fullproppad så sätter sig givetvis en såndär häxa precis bredvid mig. Hon verkade inte ens fatta att hon borde flytta på sig när jag tryckte ansiktet mot rutan och tog astmamedicin. Död åt alla parfym-häxor! Fattar verkligen inte meningen med att hälla på sig en liter parfym.

09:32  
Blogger niinis said...

Den där bussen du åker börjar verka mer och mer intressant.

Inte nog med att vissa personer mellan sömn och vakenhet lyckas underhålla bussen med sång utan här kan oxå en del intriger utspela sig. Nästan gång kanske det blir slagsmål mellan parfymhäxor och mohikanligister ;) Go Robban go robban!!

09:40  
Blogger Unknown said...

Visst är det HEMSKT med människor som står och panikröker när bussen kommer...Jag HATAR dem...

Nu är jag förvisso rökare själv (håller på att sluta igen efter ett återfall)
Men jag tycker de stinker....Och dessa jäkla parfymbomber..Medlålders kärringar är överrepresenterade...

Skansen på lördag..vilken tid ska hon sjunga??

09:53  
Anonymous Anonym said...

Jag måste tyvärr hålla med dig, Grönan är fortfarande jättetråkig om man jämför med Göteborgs stolthet... Fast det svider att erkänna det!!
Annars ser det ju ut att bli en kanonhelg.. Vi ser alla fram emot att få läsa om dina upplevelser i STORA staden. Och även de andra upplevelserna...

Du måste få en eloge för att du fortfarande åker buss! ;)

10:47  
Blogger mumrik said...

christopher: Ja, annars så hade jag nog vrålat till och avslutat med nåt jäkligt dumt.

gothiqua: Man kan fråga sig. Duschar de inte och måste dölja lukten, eller är de bara helt slut i huvudet?

niinis: Om du bara anade. Eftersom den bussen som jag åker med på morronen är överfull med skolungar, så får man höra och se både det ena och andra. :) Men slagsmål lär det nog inte bli då jag efter diverse händelser i livet är väldigt emot våld. Även om man inte kan tro det när man ser mig. :)

vilding: Ja, det känns ibland som om de inte fått ur sig röken, utan att den tränger ut genom porerna. Denna parfymbomb var som du säger, en kvinna mellan 45-50 år. De är nog de som är de värsta syndarna av nån anledning.

Skansen på lördag ja. Det enda de fått reda på är att de skall spela nångång mellan 11 och 11.45. Men ingen plats eller så. Sen tror jag inte att hon skall sjunga, även om det skulle vara intressant att se henne sjunga och spela samtidigt, då hennes instrument är en klarinett. :) Men deras orkester heter nåt så originellt som västpusten om det nu dyker upp anslag på skansen. Annars så lär jag höra av mig om mer exakt tidpunkt/plats om jag får reda på det.

10:50  
Blogger Onesama said...

Det kan ju vara så att någon redan hade försökt att avliva häxan genom att dränka henne i parfym. ;)

Fy faan för alla stinkisar. Cigg, parfym eller svett tre utmärkta skäl för att bojkotta komunala transporter.

Robban fortsätt sjunga eller börja prata med dig själv så ska du se att ingen kommer vilja sitta i din närhet. ;)

11:14  
Blogger mumrik said...

alis: Nu är jag ingen stor fantast av liseberg heller. :) Skall bli kul att ha nåt hemskt att reta sig på under en helg här. Både tokholmare och en massa mumintroll. Låt vara att de pratar svenska för det mesta, men jag kan nog reta mig på dem ändå. :)

onesama: Av de tre sakerna, så har jag minst problem med svett. Ok, har inte stött på nån sån där riktig stinkbomb än, så jag kanske skall låta det vara osagt. :)

Där sa du nåt...det kanske är så jag skall göra? Sjunga lite tyst för mig själv och föra samtal med nån icke existerande person...då lär jag få sitta ensam. Om jag dessutom kryddar det hela med en galen blick då och då, så lär jag få sitta ensam jämnt.

Nackdelen med det är nog att jag även lär sitta ensam på fik, pub eller vad jag än kommer att besöka i framtiden. :)

12:49  
Blogger Onesama said...

Nja, du kanske inte blir ensam. Det kan ju hända att någon annan som pratar för sig själv och sjunger högt lite då och då beslutar sig för att göra dig sällskap. ;)

13:36  
Anonymous Anonym said...

Jag fick säga till en ridbyxa att lämna butiken en gång. Ty hästens hår letade sig in i min näsa och jag höll på att dö. Ridbyxor hör hemma i stallet, inte på min arbetsplats.

Hon var dock något mer förstående än din parfymkärring.

Åland låter skoj.

15:32  
Anonymous Anonym said...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

04:54  
Anonymous Anonym said...

Hallo I absolutely adore your site. You have beautiful graphics I have ever seen.
»

04:58  

Skicka en kommentar

<< Home