onsdag, juli 25, 2007

...redan klar?

Ahhh...sol och värme har det varit idag. Har befunnit mig utomhus den största delen av dagen. Var t.o.m ute en riktigt lång tur med hunden. Det är inte bara bra för honom, utan även för mig och min mage. De få kilometrarna man tillbringade på slingan idag var verkligen traumatiska. Blev omsprungen av en man i ca. 45 årsåldern. Föreställ er två stolpliknande, blekfeta håriga ben. Ett par blå kortbyxor. Som dessvärre hade antagit formen av ett par stringtrosor för flodhästar. Hur byxorna skurit upp och sakta men säkert åkte längre och längre in i rövskåran...Eller nej förresten...gör inte det...fast det kanske är för sent nu...nu sitter det väl en massa människor med nedspydda tangentbord och svär över mig...

Träffade och pratade med töserna idag också. Jag planterade ett frö i deras unga sinnen. Att bestiga Kebnekaise. Jag vet att det inte är så mycket att bestiga i egentlig mening. Men det är en dryg fotvandring att genomföra från Nikkaluokta till Kebnekaises sydtopp och sedan tillbaks till Nikkaluokta. Men nu är fröet sått och de blev genast intresserade. Att vara först bland kompisarna att stå på toppen av Sveriges högsta berg lockade. Danmarks högsta fjäll tar vi i år. Den magnifika fjälltoppen mäter ju hela 173 meter över havets yta. Ok, Kebnekaises 2104 meter är väl lite mer att bita i. Men tar man det bara på rätt sätt och lägger upp turen med tanke på barnen, så kommer det att gå bra det också. Och om de är som jag, så lär de få blodad tand och vilja ta Norges högsta berg, Galdhøpiggen, sen kanske det blir klättrare av dem.

Dagens låt är New dark ages med Bad Religion.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Äh, fy f....!!

Mina ungar bara tittar på mig om jag föreslår något sådant...och så tittar de på varandra ...och går...

10:26  
Blogger mumrik said...

alis: Kan vara så att det är skillnad på barn som växer upp i en stad och på landet? Eller om det bara helt enkelt är så att de har varit med på naturtrippar sen de varit riktigt små och lärt sig att tycka om det. Kan jag skapa ett par blivande Everest klättrare så blir jag stolt... :)

11:09  
Anonymous Anonym said...

Kan ligga nåt i det...
Jag försökte med skärgården ett par gånger. Det är väl ok om det finns en glasskiosk och inte regnar. :)
Det kan vara ärftligt fårn Pappa också, som helst går på asfalt.

13:55  

Skicka en kommentar

<< Home