tisdag, april 17, 2007

tuppen joakim gal kuqelikuqeliku...

Insåg häromdagen att man nog är lite äldre än vad som kan både tyckas och synas. Visst har man fått både ett och tre gråa hårstrån, men det finns ju en del knappt trettiåringar som har mer grått hår än vad man själv har.

För egen del så insåg man att man kommit en bit på vägen mot sin egen begravning när man pratar med 20 åringar, som visserligen hört talas om vinylskivor, men i stort sett aldrig sett nån.Äger fortfarande ett stort antal vinylplattor, de är nog fortfarande något mer än CD skivorna. Skall jag vara ärlig, och det skall man vara, så köper jag än idag nån enstaka vinylplatta.

Men den pryl som på riktigt talar om hur gammal du är, det är movieboxen. Den som vet vad det är och även har hyrt en sån, räkna in er till de äldres skara. Övriga kan ta sina nappar och snuttefiltar och somna om.

Kommer ni ihåg denna fula mackapär? I sin svarta plastväska och tvivelaktiga kvalitet. Eller om det bara var filmerna som var så slitna att det ibland knappt gick att se vad som hände på skärmen? Movieboxen fanns inte under så många år. Sen blev videoapparaterna så billiga att i många fall hade mer än en i hemmet. Eller om det enbart var för att kopiera filmerna? Men när man stöter på personer i sin omgivning som inte har en aning om vad en moviebox är och de bara är 10 år yngre än man själv...men vadå...så gammal är jag faktiskt inte...

Dagens låt är Chtulhu dawn med Cradle of filth.

(Skall man fundera lite när äldste tösen börjar intressera sig för death metal och black metal? Naeee...det ordnar sig det också...)

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

En av Simons kompisar trodde att det var A-teens som gjort mamma mia(abba låten om du är för ung för att komma ihåg)..I rest my case...
Fast det allra värsta tycker jag är att man kan säga: "kommer du ihåg för 20 år sen"..och att man faktiskt gör det och minns att man var VUXEN då!
vad är man nu då??
jiiizzezzz...oldie

Carina(still going strong)

01:13  
Anonymous Anonym said...

Okej, då är jag officiellt gammal då *s*

07:56  
Anonymous Anonym said...

Hahaha har du läst boken av fredrik och filip?? En moviebox och en nötcreme eller nåt sånt..
Fyllt av gamla aha-upplevelser...

Vi hyrde ofta moviebox innan vi köpte en egen video..med luckan på ovansidan...Pappa körde med beta-max...Och innan videokameran så hade man en sån där diabilds-slide..fram med filmduken..nu ska vi titta på kort liksom..idag kopplar man kameran direkt till teven...

fy vad jag är gammal...Fyller ju hela 32 bast på måndag...Maken fyller 42 så han är ännu äldre..

/Cian

10:35  
Anonymous Anonym said...

ja jag "läste" den som ljudbok för några veckor sen!! Skitbra...fast dom ligger ju 10 år efter mig som har blivit 40!!Men man kände igen sig i massor/Carina

11:13  
Blogger mumrik said...

carina: ABBA? Klart jag har hört talas om dem...deras fabrik ligger ju där jag bor...men att de producerade låtar visste jag däremot inte...annat fiskrens som de producerar känner jag däremot till...fiskbullar (blöööäärk)

liza: Japp! It's as simple as that... :)

vilding: Köpte boken i lördags och då pratade vi lite om titeln...ärligt talat så har jag inte ens behövt hyra en moviebox...då vi köpte egen video redan 1979...skall läsa den, men har för mig att de är nästan 10 år yngre än mig, så man kommer väl bara att känna igen en del saker...

carina: skall lyssna på den när jag klarat av Lasse Erikssons Gode gud ge mig tålamod men gör det fort...

12:46  
Anonymous Anonym said...

Ursäkta...men fiskbullar i hummersås ÄR gott...och hör sen.../Carina

13:18  
Blogger mumrik said...

carina: här kallar vi det slembollar och dessutom så har jag sett med egna ögon hur de tillverkas och av vad...näeee...jag skulle inte ens äta dem om mitt liv stod på spel...

13:53  
Anonymous Anonym said...

Här där jag bor har vi ett helt annat namn för slembollar..*hahahahahhahaa*

Carina

14:52  
Anonymous Anonym said...

Jag hade en orange duschmössa i lågstadiet, precis som alla andra...

Det är inte ofta man ser nu för tiden, duschmössor med genomskinligt visir.

22:46  
Anonymous Anonym said...

moviebox & vinyl.. asg.. jepp.. knarrar tanten =)

07:03  
Anonymous Anonym said...

Vad då orange badmössa precis som alla andra?


Är det ett västkust-fenomen??

/C

07:11  
Anonymous Anonym said...

Har du aldrig haft en duschmössa? Vi hade det ett tag i vår skola. Vet inte om det skulle skydda mot förkylning eller löss. Man såg ut som en science fiction figur, jag tyckte det var rätt coolt när jag var typ sju år gammal.

10:52  
Blogger mumrik said...

carina: så länge slembollen inte kallas vid mitt namn så är det ok...

christopher: Vill minnas nåt sånt där hemskt i ettan...men då fick vi dessutom gå en bit i korridoren för att komma till duschrummet...med en handduk om kroppen...vi delade även duschen med tjejerna...omklädningsrummet också...fast hur intressant är en tjej när man är 7 år?

maddam: Visst är man gammal...tant? :)

vilding: har inte alla haft fula duschmössor?

christopher: det skulle nog skydda mot vatten i håret...då man kunde bli ren...

14:53  

Skicka en kommentar

<< Home